Magi i Annedalskyrkan



Jag smygstartade min musikhelg i Göteborg med att besöka kulturkalaset och P3-inspelningen med Timo Räisänen. En sådan inspelning blir ju aldrig detsamma som en konsert, men det var ändå bra. Timo är alltid bra. Jag tokdiggar hans brallor. Knasig matchning dock. Fast jag gillar det just därför.



Som avslutningslåt spelade han My Valentine - en av mina absoluta favoriter. Det märks att Timo och bandet gillar att spela den också. De rockade loss som kalvar på grönbete i de långa instrumentala bitarna. Självklart till (den unga) publikens stora jubel.



På min promenad mot ett matställe sprang jag förbi den här killen och hans polare. De stod och slagverkade på varsin soptunna. De hade varsitt trumpinnepar, en visselpipa och soptunnelocken. Vilka rytmer! Duktiga killar.



Inte helt oväntat intog jag sushi till middag. Jag åt på ett ställe som jag varit på innan. Tryggt och bra. Jag var för hungrig för att hitta något annat. Dessvärre var sushin inte så god som vanligt. Riset var nygjort och varmt, liksom talrikarna. Nä, skärpning!



Oskar Linnros spelade vid Storan, men det var så sjukt mycket folk att jag inte iddes tränga mig in på scenområdet utan slog mig ned på andra sidan kanalen och lyssnade lite på håll. Göteborg är ändå rätt fint, trots att vädret var grått och regnigt igår eftermiddag och kväll.



Målet med gårkvällen var ändå att se Steget i Annedalskyrkan. Jag skrev i detta inlägg att kyrkans akustik förmodligen skulle passa dem väl. Jag hade rätt. Steget bjöd på en trekvarts magi. Matilda Sjöströms röst fyllde rummet ändå upp i det höga taket. Jag var rörd till tårar redan i inledande "Baby, baby, baby". Sen blev det bara bättre.



Jag kom 45 minuter innan spelningen började och det var redan då tjocksmockt. Jag fick en sittplats längst bak. Därav den gryniga bildkvaliteten. Det enda negativa jag har att säga om spelningen är att det var synd att Nils Dahl inte syntes. Detta var ett val, förklarade sångerskan inledningsvis, för att de skulle kunna nyttja flygeln. Ett val jag förstår helt och hållet.

Matilda du sjunger fantastiskt och er musik är ljuvlig. Som ett konstverk av högsta rang. Gott att se och höra dig. Jag önskar er alla lycka med Steget. Det kommer att gå vägen.

Läs Göteborgs-Postens finfina recension om Stegets spelning i Annedalskyrkan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0