Sojabiffar


Stekning. Sojabiffar blir bäst när man steker dem i smör. Det behövs för smakens skull.



Att göra egna sojabiffar är inte särdeles svårt och mycket godare än att köpa färdiga. Dessutom är det klimatsmart att äta sojabiffar istället för kött. Sojabönor innehåller ungefär 36 procent protein och 19 procent fett (bra fetter) vilket är ett av de absolut bästa alternativen till kött. Därmed behöver man ju inte äta bara vegetarisk, men som variation skadar det verkligen inte. Sojabönor är därtill järnrika.

Sojabönorna ska ligga i blöt i tio timmar. Jag brukar låta dem stå över natten. Sen ska de kokas i upp till två timmar. Därefter ska de mixas hårt. Sojabönorna är väldigt nötiga och ser ut som hackade hasselnötter när man mixat dem. För att "färsen" ska bli saftig brukar jag koka röda linser så att de går sönder och blanda i dem i färsen. När det kommer till kryddning kan man nästan göra hur som helst. Det är väldigt gott med vitlök i. Kan tänka mig att även spiskummin, chili eller paprikapulver är gott i.

Gör biffarna platta. Annars är det risk att de blir degiga inuti. Ju mer stekyta desto godare. Stek i smör eller liknande. Jag steker i bregott.

Detta är mitt eget recept och jag är dålig på att mäta. Jag "slänger i" så detta är en uppskattning på hur mycket jag tar av varje ingrediens. Var lite varsam med mjölet.

Detta behövs för cirka tolv biffar:

200 gram sojabönor
1 dl röda linser
2 ägg
0,5 dl grädde
0,5 dl vetemjöl
1 dl hackad persilja
salt, peppar

Min spis har tio steg och jag brukar steka biffarna på sju. De behöver ligga ganska länge och på högre temperatur blir de lätt brända. När biffen känns stum är den klar.

Sojabiffar funkar skitbra i hamburgerbröd med dressing och allt. Väldigt mättande utan att ge den där övermättkänslan. Det är också gott att äta dem till potatismos och lingonsylt. Både de kokta/mixade bönorna och de färdiga biffarna funkar att frysa.


Kommentarer
Postat av: Bashi

Hashi, du är verkligen kreativ ;-) Ännu ett recept till min lista som är värt att pröva...

Som gamla goda tider, "slänger i lite av detta, höftar lite här, kan detta bli gott? äsch vi provar! " :-) Må gott min vän..Kram

2009-11-21 @ 13:42:36
Postat av: sofie

Bashi! Du vet hur det går till i ett kök. Allt jag kan har jag lärt mig av Karin. Där är det mycket på en höft. Jag gillar det :)

2009-11-24 @ 08:50:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0