Ekoxe




Ekoxar. Konstnären Jill Ekberg har ekoxen som ett genomgående tema.



I mitt arbete som journalist får jag ofta chansen att gå på pressvisningar inför konstutställningar. Det tycker jag är oerhört kul och hugger jobbet snabbt om jag kan. För ett tag sedan träffade jag keramikern Jill Ekberg. Hon berättade att hon var väldigt förtjust i den japanska keramikbränningskonsten raku. Man lägger det ugnsbrända föremålet i halm som sätter eld. Det skapar krackeleringar som ser sotiga ut.

Jill hade någon gång i sitt liv fastnat för ekoxen. "Den är så dekorativ" sa hon. Visst har hon rätt. På kärlen och burkarna har hon använt formen av skalbaggens klor som öron och handtag. En rolig och smart idé. Och som hon själv sa - väldigt dekorativt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0