På gång


Ansikte. Ett försök att måla föreställande. Tavlan är långsmal på höjden och mäter 20x60 cm.


Jag har länge gått och tänkt att jag skulle vilja måla en tavla med ett kvinnoansikte. Jag har haft flera olika idéer, men aldrig fått tummen ur. Jo, för ett tag sedan skulle jag komma till skott, men då blev det aldrig någon kvinna på tavlan!

För det mesta målar jag abstrakt. Ickeföreställande. Fast kanske oftast en blandning. Mitt i det abstrakta finns det något föreställande. Aningar om saker. Därför är det en utmaning för mig att måla ett ansikte. Hur gör man för att få till en rundad näsa? Hur kan man ändra linjerna för att få en annan min? Och den där munnen måste jag jobba med... Får väl försöka måla av min egen.

Tavlan är bara påbörjad och jag känner att den här kanske kommer att ta en tid att få klar. Tänker att håret kommer gå i alla tänkbara blå nyanser när det är klart. Vad jag ska fylla bilden med i övrigt håller jag för mig själv tills vidare. Kan hända tanken ändras på vägen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0