Menora


Menora. En sjuarmad ljusstake med stor symbolik.


För ett tag sedan kom jag fram till att jag ville ha en kandelaber med fem ljushållare. Jag har hållit utkik i second hand-butikerna, men utan att hitta någon. Jag antar att de ryker ganska fort om det kommer in någon. Däremot har det funnits ett flertal sjuarmade ljusstakar som den på bilden.

Efter övervägning kom jag fram att en sådan ljusstake absolut kan "ersätta" en kandelaber. Kring den sjuarmade ljusstaken finns dessutom en stark symbolik och dess tradition sträcker sig 3 000 år tillbaka i tiden. Staken heter menora eller menorah på hebreiska.
Den sjuarmade ljusstaken symboliserar den brinnande busken i vilken Gud talade till Mose.

På second hand i Värnamo tar de 250 kronor för en menora, vilket jag tyckt varit lite för dyrt. I Jönköping hittade jag den på bilden för 150 kronor. Dessutom är den tillverkad i Gnosjö. Närproducerat! Fast vem vet vilka turer den tagit genom åren ...


Kommentarer
Postat av: Stoner

Det här blev ju riktigt bra. Speciellt med ljusen i. Nu blev jag sugen på en tur till till Jönnet för att slippa punga ut 250 spänn i Värnamo.

2009-12-11 @ 14:21:15
Postat av: sofie

Ooo! Då jag kan jag följa med och köpa fåglar!

2009-12-11 @ 15:04:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0