Veckans dagar

 
Förut i mitt liv när jag har jobbat oregelbundet har jag inte tänkt så mycket på veckans dagar. De flöt liksom samman. Det är först nu när jag jobbar måndag till fredag som ett mönster har uppvisat dig.
 
Måndag: Även om jag kan känna mig aningens seg på morgonen så hänger helgens pepp kvar. Humöret är oftast bra. Detta är arbetsveckans absolut snabbaste dag. Fikarasten vid tio är knappt avklarad innan det är lunch.
 
Tisdag: Veckans i särklass sämsta dag. Eventuell dålig sömn från helgen gör sig påmind och det är dessutom extremt (!) långt till kommande helg. Tisdagar kletar fram som en slemmig mördarsnigel ingen tycker om.
 
Onsdag: Ganska menlös dag. Mellanmjölk. Sverige. Lagom. Typ så. Bär tanken om att det snart är torsdag.
 
Torsdag: När jag vaknar och kommer på att det är torsdag känner jag mig alltid lika nöjd. Bara en jobbdag kvar till fredag! Dagen liknar i övrigt onsdagar. Ganska ordinär.
 
Fredag: Äntligen fredag! Ja, mer behöver knappast bli sagt. Kort arbetsdag och helg på det. Nu när jag jobbar måndag-fredag har jag börjat uppskatta after work väldigt mycket. Det är så trevligt att ses med vänner och äta en bit god mat.
 
Lördag: Helgens i särklass mest aktiva dag. Om det är fint väder vill jag gärna ut på stan. Strosa omkring och besöka second hand-butiker. Kanske träffa någon för fika eller lunch. Efter en sådan dag är det rätt skönt att komma hem och bara hänga i soffan. Tvärtom brukar det bli om jag ska iväg på kvällen. Då håller jag mig hemma under dagen.
 
Söndag: Detta är den mest kravlösa dagen på hela veckan. Jag känner aldrig dåligt samvete om jag bestämmer mig för att ligga i soffan och kolla på film hela dagen. Framåt eftermiddagen börjar slut på helgen-ångesten göra dig påmind.
 
Måndag: Och så börjar det om i samma karusell igen.
 
För att det inte ska misstolkas: Jag tycker om mitt jobb. Det här mönstret har inte så mycket med det att göra. Det är mest något att hänga upp dagarna på. Att skapa rutin. Stackars hatade tisdag måste liksom finnas för att en annan dag ska få full uppskattning. Risken är annars att alla dagar hade känts som onsdag och det hade ju verkligen inte varit någon hit.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0