Tankar bakåt och framåt

Jag vet inte hur det är med er, men så här i dagarna mellan jul och nyår tänker jag alltid tillbaka. Försöker summera året för mig själv. Vad var bra? Vad var dåligt? Vad hände? Samtidigt försöker jag spåna framåt. Vissa saker vet jag redan väntar mig nästa år. Andra försöker jag luska ut, men det brukar ju sällan fungera så bra.
 
Det som direkt startar med det nya året är att jag börjar min nya tjänst. Inte alldeles på en gång, för jag måste avsluta tidning nr 1 och skicka den samtidigt som jag lär upp den nya vikarien, men därefter tar den nya tjänsten vid.
 
Jag vet på ett ungefär vad jag ska göra, men bara teoretiskt. Så även om alla kollegor är desamma, lokalen är densamma och cheferna är desamma så känns det lite nervöst. Jag antar att det är något bra, att det betyder att jag vill göra bra ifrån mig även i den här tjänsten.
 
Med ett nytt år kommer även nya förhoppningar. Jag hoppas alltid att nästa år ska bli bättre än det som var. Inte för att det gångna året har varit dåligt, men allt kan ju alltid bli bättre. Jag kan bli bättre. Utvecklas, lära mig nytt om mig själv, andra och tillvaron.
 
Som alltid hoppas jag att få må bättre. 2012 har varit ett bra år rent hälsomässigt för mig, men det kan också alltid bli bättre. Om jag får må bättre kommer jag att orka mer och just nu finns det saker i mitt liv som jag inte har energi till. Saker jag saknar. Som att vara socialt engagerad i andra än familj och vänner. Att ge mina händer till någon som behöver dem.
 
Jag önskar också att jag får ro och tillfällen att skriva mer. Jag tänker i huvudsak på min bok. I takten jag håller nu kommer det att dröja typ fem år innan den är klar och då lär jag ha tröttnat på den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0