Island del III

 
Sista dagen åkte vi på en rundtur kallad Gyllene Cirkeln. Guiden (som var helt fantastiskt kunnig, allmänbildad och intressant att lyssna på) sa att vi skandinavier såg så lite av Island för att vi bara åkte till Reykjavik och på den här turen, men med tanke på hur mycket man fick med sig av den så tror jag vi är nöjda. Även om jag mer än gärna vill åka tillbaka och se mer av landet vid ett annat tillfälle. På bilden syns berget Ejsa som man också kunde se från hotellet i Reykjavik.
 
 
En söt liten kyrka.
 
 
Första stoppet var utsikten över Alltingen och nationalparken Thingvellir. Här grundades Alltinget - världens äldsta riksdag - på 900-talet. Här ser man väldigt tydligt hur de två kontinentalplattorna glider isär.
 
 
Med en så vacker bakgrund måste man ju bara ställa upp sig framför kameran. Jag hann fota P och J innan de ställt sig i ordning. Härlig bild, eller hur!
 
 
Ett litet svep över dalen. Där nere grundades alltså Alltinget.
 
 
Här är sprickan.
 
 
Nu har vi åkt runt och ner kan man säga och står i "markplan" i Thingvellir.
 
 
I denna spricka är det populärt att dyka. Sikten kan vara upp till 50 meter bra dagar.
 
 
Och mycket riktigt. När vi stod där kom två dykare och skulle i.
 
 
Vi följde dem med spänning när de tog sig ner i det blott tregradiga vattnet.
 
 
På väg mot nästa mål stannade vi till vid en stor sjö, vars namn jag glömt.
 
 
Vyerna var fantastiska och långt ifrån möjliga att fånga med kameran. De små ringarna på vattnet i förgrunden är inte fiskar utan bubblor från underjorden. På den här sidan sjön var vattnet så varmt att man inte kunde ha handen i utan att bränna sig. Här fanns en liten spa-anläggning som nyttjade värmen. I andra änden av sjön fanns ett geotermiskt värmeverk.
 
 
Det finns mycket stickat att köpa på Island. Jag tittade på flera stickade tröjor med rundmönsterstickning. Så otroligt fina, men jag hade inte råd. Här ligger ett gäng halsdukar. Dessvärre kan jag inte ha ull mot halsen. Det kliar alldeles för mycket, men på ett annat ställe köpte jag ett par supersnygga stickade vantar för blott 3 000 isländska kronor. Alltså runt 180 svenska kronor.
 
 
Kollegorna provade mössor och A slog till på tre stycken.
 
 
Det som ser ut som någon slags blandning mellan himmel och hav är i själva verket en glaciär. Hur coolt är inte det! Tyvärr ingick det inte i vår tur att åka till den. Det hade jag gärna gjort. Den här eller någon annan. Får bli nästa gång.
 
 
Här poserar A och jag framför det enorma vattenfallet Gullfoss - det gyllene vattenfallet.
 
 
Kan ni tänka er dånet och den mäktiga, hissnande upplevelsen av denna enorma naturkraft?
 
 
De små "pinnarna" uppe på kanten är människor.
 
 
Jag har fortfarande inte riktigt smält den här upplevelsen. Magnifikt!
 
 
Den förevigades både genom foto och film så klart.
 
 
Kolla på min bild!
 
 
Den där vattenridån blev man rejält blöt av när man passerade. Som att gå igenom en riktigt vattenrik dimma. Ljuvligt.
 
 
Jag kommer ju inte vinna några priser för mina små filmklipp, men det är inte heller tanken, utan mer att försöka förmedla min upplevelse bättre. ´Fast varken bild eller film eller ord räcker till.
 
 
Man kan ju inte lämna Island utan att kika på gejsrar. Den här lille rackaren bubblade mest. Den hade nog inte sånna där kaskadfasoner för sig.
 
 
Den större gejsern Strokkur en bit därifrån däremot, den tåldes att vänta på ...
 
 
Upp till 120 meter kunde vattenpelaren sträcka sig.
 
 
Och vattnet mäter 80-100 grader. Inget man hoppar i direkt.
 
 
Kolla hur den liksom suger in innan den spottar ut.
 
 
Tandkrämsfärgat vatten.
 
 
Sista stoppet på tillbakafärden blev till ett mindre vattenfall där man hade byggt en laxtrappa. Jaha. Ja, vi kollar väl på den då. (Guiden var mer entusiastisk än vi här, kan man säga...)
 
Där blir det också punkt från denna Islandsresa för den här gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0