(O)lämplig "mat" en trött söndag



Jag satt med datorn i knät och läste matrecensioner från diverse lyxkrogar i Göteborg. Det är verkligen en terminologi som på många sätt för mig är okänd. Trots det måste jag säga att det vattnas i munnen på mig och jag önskar att jag tyckte om att äta kött och jag önskar att jag kunde äta allt. Bort alla matallergier. Men när man läser saker som "lövtunna skivor stekt komage" så tappar jag liksom den önskan igen.

Nå väl. Från lyxkrog till mitt söndagssega kök. Jag blev sjukt sugen på amerikanska pannkakor.



Recept:

5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 msk strösocker
4 msk smält smör
5 dl mjölk
2 ägg

Blanda de torra ingrediensera först och vispa sen ihop med resten. Klicka i smör i stekpannan och klicka ut smeten. Jag använde ett decilitermått för att få pannkakorna i ungefär samma storlek. Ät direkt med lönnsirap, socker eller grädde och sylt. Detta är ju inte den mest näringsrika och GI-aktiga "maten" men tusan vad gott det är!



Pannkakorna ska vara lite tjocka och bakpulvret gör att det håller en viss höjd. Stek inte på för hög värme, eftersom det tar en stund för dem att bakas. Vänd när det börjar bubbla i dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0