Mitt P3 Guld



Jag och kusin M var smått överladdade (i alla fall jag) inför P3 Guld-galan. Vi blev verkligen inte besvikna. Vilken upplevelse det var! Jag njöt varje stund. Lisebergshallen kanske inte var bästa stället för den här typen av arrangemang, men helt ok.




Håkan Hellström öppnade hela tillställningen med "River en vacker dröm". Och vilken öppning. Håkan sprider en smittande energi med sin musik och fick hela Lisebergshallen att explodera i jubel.



Howlin Pelle var inkallad för att dela ut priset till årets bästa liveakt. Eller som han själv sa "Näst bästa". Självklart gick priset till Robyn. Med rätta!



Förra årets P3 Guld fick mycket kritik för att så få kvinnliga artister var nominerade. Kitty Jutbring mer eller mindre kuppade sig in och fick rollen som programledare. Hon slog ett extra slag för kvinnorna genom att klä sig som en snippa.



Alldeles bredvid mig och kusin M fanns en liten scen där Familjen uppträdde. Riktigt coolt att ha honom så nära. Dessvärre vände han sig (självklart) mot kamerorna på andra sidan så vi fick mest se hans rygg. Men vilken dans det blev när han sjöng "Det var jag".



Tove Styrke knep priset för årets nykomling. Väl värt tycker jag som röstade på henne. Själv blev hon så glad att hon skakade. Hon framförde "Million pieces" med Familjen bakom rattarna. Hennes kroppsstrumpa och pampiga frisyr drog mycket uppmärksamhet till sig. Få kan bära upp den klädseln hon hade. Tove lyckas galant.



Those dancing days framförde "Reaching forward" och de var så sjukt bra! Sångaren har en fantastisk röst.



Oskar Linnros fick Lisebergshallen att koka när han spelade "25". Han bevisade också att han kan sjunga. Jag hörde honom (på håll) i Göteborg i somras. Det lät inget vidare och han fick dåliga recensioner. Igår fanns inget att klaga på. Han ägde.



En av sju-åtta out fits som Kitty visade upp var direkt riktad till Lady Gaga. En tofuklänning. Som ett alternativ till Ladys köttklänning.



För att presentera de nominerade till Årets låt hade man kallat in Spider dogs och Orup. Kul och bra!



Årets låt gick givetvis till Robyns "Dancing on my own".






P3 Gulds drottning Robyn avslutade sedan galan med ett medley av tre låtar. Att säga att hon är det bästa som finns just nu i musikväg är inte att överdriva. Shit vad hon är vass. Så sjukt bra. Jag har inte bättre ord att beskriva henne. Så vet jublet knappt några gränser heller. Häftigt!



Efteråt kallades pristagarna till scen för snack med journalisterna. Det kan se ut som alla fotograferna riktar sina objektiv mot Tove Styrke, men så är inte fallet. Samtliga jagade Robyn som står i skottgluggen bortanför.

Enda besvikelserna var Säkerts och Lykke Lis låtval. Båda valde andra än sina singlar, vilket absolut är förståeligt, men trist när det blir låtar som liksom lägger lock på stämningen istället för att glida på den eller höja den.

Här är SVT:s version av galan. Om inte annat så "spola fram" cirka 41 minuter och lyssna på Those dancing days. Vill man höra Robyn kommer hon först i slutet vid 1.22 någonting.


Kommentarer
Postat av: Minna

trevlig läsning!

2011-01-23 @ 19:32:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0