Lägga pussel

Ordet kommer från latin och betyder åskåda, se på eller betrakta. Som synonymer anges: Ingivelse, fingertoppskänsla, föraning och instinktiv uppfattning. Jag syftar så klart på intuition och ordet beskrivs som en förmåga att bilda en omedelbar uppfattning eller göra en omdelebar bedömning utan att (medvetet) har tillgång till alla fakta. Intuition ställs ofta som motpart till logik, men det i sig tycker jag verkar ologiskt.
 
Som jag ser det handlar intuition om att lägga pussel med de få och ickekompletta bitar av information man för tillfället har tillgång till. Utifrån denna knapphändiga information drar man en slutsats. Det kanske kan verka ologiskt, men är ofta högst logiskt.
 
Jag har en god intuiativ förmåga. Till viss del har det nog med kreativiteten att göra. Hjärnan snurrar igång kvickt och försöker skapa en bild. Samtidigt är jag bra på att uppfatta subtila signaler. Små ord. Sånt som inte sägs, men sånt som känns. Blickar. Kroppsspråk. Jag minns även gammal information.
 
Det är väl med de subtila signalerna som det ickelogiska kommer in, men jag vill ändå hävda att slutsumman är logisk. Nå väl, min tanke är inte att bekräfta att intuition är logisk. Mest bara resonera kring den för att jag tycker intuition är vansinnigt intressant och för att den många gånger är ett betydande hjälpmedel för mig.
 
Med hjälp av min intution har jag många gånger "förustpått" utgången av enskilda situationer. Både positiva och negativa. Det jag hänger upp mig på just nu är vad som händer efter den där plötsliga ingivelsen, när man instinktivt vet svaret på en fråga utan att ha faktan.
 
I måndags fick jag genom intuitionen svar på en fråga. Svaret var negativt för mig. Små, små signaler från olika håll skapade summan som blev svaret. Det var ganska tydligt. Därefter har det pågått en process. Jag ser alla de där pusselbitarna av information framför mig och jag försöker gång på gång stuva om dem för att komma fram till en annan slutsats. En positiv slutsats.
 
Jag vet inte varför min hjärna gör så här. Jag försöker få den att låta bli. För efter 33 år med mig själv vet jag att den första känslan och ingivelsen oftast är den korrekta. Jag vet av erfarenhet att de gånger då jag försökt lägga om pusslet blir det svåra onödigt utdraget. Ni vet som med plåster. Mitt försök att lägga om pusslet blir som att dra långsamt, långsamt. Istället för att dra fort och bli av med det.
 
Nå väl. Det enda som brukar hjälpa mot den här segdragna processen är att gå till källan och utkräva svaret baserat på fakta. I detta fall är det inte helt enkelt. Likväl är det här med intuition intressant och något jag funderat ganska mycket på de senaste månaderna, eftersom jag har flera tydliga situationer där min intuition haft rätt. Fullständigt rätt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0