Grundmålat och granar

 
Det blev ju inget målat igår, men idag satte jag igång. Det är oftast tråkigt att börja när man inte målat på länge för det innebär att jag måste börja med att grundmåla en massa dukar. När jag väl hade satt igång var det väldigt roligt. Förut har jag alltid grundat med bara vitt, men på senare tid lägger jag ofta in mer färg redan i grunden. Här vitt och koboltblå.
 
 
Tre tavlor fick grund. Eller egentligen bara en. Två av tavlorna hade gamla motiv som jag målade över. Det är rätt ofta som jag målar över tavlor. Jag gillar den grejen. Att ta något som inte blev riktigt bra och skapa om.
 
 
Med tanke på att jag tidigare fått så ont i högerskuldran (pga whiplash) när jag stått och vevat en hel dag med penseln har jag klurat på alternativa metoder att måla. Diskuterade med en vän om just det idag och hon tyckte jag skulle testa att måla med fingrarna och händerna. Jag har själv tänkt tanken ibland. Nu blev det inte så idag utan jag tog en sminksvamp. Världens bästa grej! Jag fick till det precis som jag ville utan att behöva göra särskilt stora eller många rörelser. Jag måste införskaffa fler svampar och i varierande storlekar.
 
 
En av tavlorna fortsatte jag sedan på. Trot eller ej, men det bler granar i nederkanten! Jag har ett antal motiv som återkommer. Hus, ansikten, hjärtan och granar. Varsågod att analysera! Vet inte om det finns så mycket att analysera i det egentligen. Hus är en annan bild för människor och hjärtan står också för människan för mig, som ett pulserande väsen som jag skrev i en dikt en gång. Granarna står för något verkligt, något att ta på, att fästa blicken vid och något att utgå från. En abstrakt tavla får genast en referensram. Ett till synes slumpmässigt mönster blir ett landskap.
 
Efter flera timmars måleri var det rätt skönt att dra på sig träningskläder och ge sig ut på pw. Kallt, men ändå skönt. Nu när jag inte har den naturliga promenaden hem från jobbet varje dag vill det till att komma ut ändå. Egentligen kanske jag borde starta dagen med promenad istället för att ta den innan jag slänger mig i soffan för kvällen. Jag får se hur det känns när jag vaknar i morgon. Hur som helst fortsätter måleriet då! Jag har ju en utställning att tänka på. Mer om den inom kort.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0