Konstrundan i Majorna

 
Den här helgen bjöd konstnärer i Majorna in till den årliga konstrundan. Jag och M bestämde för ett par veckor sedan att vi skulle ta tillfället i akt.
 
Vinden är svår att fånga i bild, men jösses vad det har blåst idag. Särskilt här ute vid älven.
 
 
Vi började på Röda sten där det var en samlingsutställning av flera olika konstnärer. Den här lokalen är fantastisk! Nästan bättre än alla verk.
 
 
Den här konstnären är en favorit. Vi besökte även hennes ateljé.
 
 
Det bästa med en sådan här dag är att man upptäcker favoriter man inte visste att man hade.
 
 
Stor skulpturgrupp.
 
 
Några bilder från miljön bara. Underbar!
 
 
Den här målningen blev jag väldigt förtjust i. Så himla fina färger och jag gillar den lite stökiga tekniken. Inte så finputsat utan ganska "smutsigt". Jag hade svårt att slita mig från den.
 
 
Vi lämnade Röda sten för Sockerbruket för att besöka konstnärerna i sina enskilda ateljéer. Här är vi hos Marie Almqvist vars två tavlor fanns på en bild ovan. Det är något med hennes målningar som fångar mig. Jag tycker så mycket om dem! De är väldigt grova, med mängder av färg i lager på lager. Ljuset! Jag hade inte varit ledsen om jag fick hänga upp en av hennes tavlor hemma.
 
 
Dessa skulpturer har Emma Ströde gjort. Så söta.
 
 
Ida Erika Andersson gör de här urfina muggarna. Dessa väckte en tanke jag haft sen jag var 17-18 år. Då var jag hemma hos en vän och hennes mamma samlade på fina muggar. Hon köpte bara en av varje och hade en fantastisk liten samling där alla kunde ha sin egen favorit. Många gånger har jag tänkt att jag skulle börja samla så också. Det kanske är dags att starta nu! Jag har en redan som jag fick i avskedspresent från mina kollegor i Värnamo. Jag skulle lätt köpa muggen ovan med koltrasten och björkstammarna. Jag borde slagit till idag och vet inte varför jag lät bli.
 
 
Inne på KKV hittade vi den här textilkonstnären - Sara Enquist.
 
 
Den här blev jag särskilt förtjust i av hennes verk. Det framgår inte av fotot, men bilden har delvis broderat mönster.
 
 
Coola!
 
 
Tyvärr tog jag inte den här kvinnans namn, men hon var väldigt rar och gjorde näpna skulpturer. Denna var tänkt att ha i trädgården. Tung! Säkert fem kilo lera.
 
 
Ett fat med havstulpaner på insidan. Snyggt!
 
 
Hos många konstnärer dök det upp fåglar. Något som både jag och M gillar.
 
Bra dag! Vi gick omkring i tre timmar och var rejält möra i både kroppar och skallar. På tre timmar blir det många intryck. Oerhört inspirerande!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0