Hotell med 50-talsanor

 
I helgen bodde jag på Scandic i Värnamo. Innan kedjan köpte hotellet för några år sedan hette det designhotellet och det är verkligen ett hotell i egen klass.
 
 
Anledningen att det är så speciellt är för att stora delar av originalinredningen finns kvar. Rena paradiset för en som jag som älskar designen från 1950-talet. Mässing, trä och glas i fantastiska kombinationer. Några rum är extra speciellt inredda med möbler ritade av kända formgivare från möbelriket i Småland. Till och med mitt lilla enkelrum hade skrivbord och säng i teak. Det hade jag inte väntat mig. Där fanns även en byxpress. Synd att jag inte hade några byxor att pressa.
 
 
Jag sov här natten efter bröllopet i Åminne. Maten där smakade underbart, men var verkligen kolhydratladdad, vilket inte är det bästa för min ibs. Därför var det väldigt skönt att kunna äta ägg och sill till frukost. Blev även lite yoghurt med solrosfrön, gojibär och russin.
 
 
Jag älskar lampan!!
 
 
Borden har glasskiva med guldmålad skiva under. Stolarna är nya, men matchar stilen i matsalen.
 
 
Räcket!
 
 
Parketten!
 
 
Fantastiska dörrar in/ut till matsalen.
 
 
Framför en av frukostbänkarna finns denna vackra glasvägg.
 
 
Jag stjäl inte, men den här fåtöljen med fotpall, åh! Jag vill ha!
 
 
Värnamo i övrigt såg ut som det brukar. Här är Storgatsbacken. Fram till höger skymtar en rödorange byggnad. Där jobbade jag förut. På Värnamo Nyheter.
 
 
Ja, stationen såg ut som den brukar också. Och hem kom jag. Tack och lov för det!
 
Fler bilder från hotellet.
 

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Åh, vad mycket snyggt! Har du varit i stads/kommunhuset i Borås? Där finns också mycket vackert : )

Svar: Det är helt fantastiskt! Nä, där har jag inte varit. Kanske får ta mig dit någon gång.
Sofie

2013-09-04 @ 21:44:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0