Ett magisk möte i november

 
Den här konserten ska jag ta med mina föräldrar på. Jag är övertygad om att den kommer att vara fullständigt magisk! Mötet mellan SeLest och Mozarts Requiem. Jag vill uppmana alla som kan att gå på den. Så här skriver de själva om konserten:
 

SeLest ger Mozarts Requiem-En mässa för de som gått före och för oss som är kvar.

1791 skrev Mozart på beställning ett requiem som skulle visa sig bli hans egen dödsmässa. Den episka musiken ekar än idag i uppsättningar världen över.

Verket fullbordades av flera av dåtidens komponister men den mest framförda versionen är den av Mozarts elev Süssmayr. Kanske är det detta ofullbordade som inbjuder och lockar oss att drygt 200 år senare  ge vår version.

Kvar är Mozarts original men nu i SeLests tolkning med tre nyskrivna kompletterande satser samt egen svensk översättning av verkets solopartier i ett scenrum vilande på vår ständige sammarbetspartner Patrik Gunnar Helin visuella projektioner.

Idén om att göra en tolkning av Mozarts Requiem har vi ruvat på ett tag. Mitt residensskap på Vara Konserthus ger nu oss möjlighet att utveckla och forma vår tolkning av detta mästerverk. Låt er sköljas av tonerna ni så väl känner från förr men i en fantasieggande ny skrud där åhöraren blir delaktig och fyller i med sin egen personliga historia.

Boka biljetter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0