Mer hemmasydd plagg att vänta

 
Det är ju fasligt roligt med kläder! Särskilt roligt tycker jag att det är med second hand för det sätter igång min fantasi mycket mer än vad nya kläder gör. Nya kläder är ju liksom redan klara. Gamla kläder behöver kanske justeras eller matchas på något specifikt sätt för att funka.
 
 
Det kan vara ett ärmslut som är för trångt, en kjollängd som inte är smickrande eller ett skärp som ska till för att markera midjan. Jag har en hel låda hemma med kläder som behöver fixas till på ett eller annat sätt.
 
 
Ytterst handlar det många gånger också om att jag vill kunna sy. Jag vill skapa egna kläder. En del kan jag, men jag vet hur mycket kunskap jag saknar när det kommer till sömnad. Den kunskapsluckan begränsar mig många gånger och hämmar min kreativitet.
 
Nu när jag fick till ett plagg igår som blev precis som jag ville ha det (bär det idag) har jag fått enorm mersmak. Det gick ju så fort med over locken! Det sista jag gjorde innan jag gick och la mig igår var en inventering bland mina tyger. Jag har massa idéer på vad jag kan göra med dem. De flesta måste dock tvättas innan för att minimera risken att kläderna i sig krymper.
 
Det misstaget har jag gjort en gång förut. Jag sydde en klänning som var avskuren under bysten. Efter tvätt hamnade avskärningen en bit upp på bysten. Det såg inte klokt ut. Att tvätta tygen innan är ungefär samma princip som att grundmåla en tavelduk. Det är inte så värst roligt, men det behöver göras och ger ett bättre resultat på sikt.
 
Så vad gör jag nu? Jo, jag längtar hem så jag kan boka tid i tvättstugan! Det kommer bli en maskin med vita tyger, en med röda och en med mörka. Sen hoppas jag att jag vågar släppa loss kreativiteten och sänka ambitionerna.

Kommentarer
Postat av: Martina

Åh vad snygg den klänningen var, varför köpte jag inte den? Dumt! Känner igen mig i det du säger, vi gick ut m jobbet idag. Dålig tajming när jag bara ville sy...

Svar: Ja, varför gjorde du inte det...? Grön och allt :) Jag antar att det var trevligt med kollegorna och att det finns fler kvällar för att sitta hemma och sy!
Sofie

2013-11-25 @ 21:14:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0