Glutenfritt

 
Jag har börjat kika efter bra recept på glutenfritt bröd. Jag är inte glutenintolerant, men däremot är jag känslig mot vetemjöl. Behöver inte gå in på några detaljer... Fick tips från en vän om en hemsida med flera recept på just glutenfria bröd. I ett av recepten skulle man ha havremjöl och i ett annat cashewnötssmör.
 
Havremjöl är helt enkelt mixade havregryn och eftersom jag inte hittade några mixade jag själv. Likadant med cashewnötterna.
 
 
Receptet jag tänkt använda innehöll äggvitor. Vad ska man göra med äggulorna då? Jag surfade efter idéer och det var typ glass och sås som var svaret. Jag hade inte behov av varken det ena eller det andra, men det bär mig emot att kassera prima råvara. Jag la helt enkelt det receptet åt sidan och började hitta på. Som vanligt.
 
Brödet jäste dåligt, blev kompakt och kladdigt (ej obakt, bara kladdigt), men faktum är att det smakade gott! Inte alls som färdigköpta glutenbröd jag smakat på tidigare.
 
Efter att ha pratat med vännen B har jag nu fått två nya recept att testa. Det ena innehåller morötter och keso. Det låter lovande, rent spontant. Alldeles säkert återkommer jag när jag väl fått testat detta.

Kommentarer
Postat av: emma

du kan baka sockerkaka på bara äggulorna nästa gång :)blir en härlig fin färg och går lika bra som med hela ägget kan behövas nån gula mer än va receptet säger om antal ägg bara.

Svar: Tack för tipset!
Sofie

2013-04-10 @ 21:40:20
URL: http://emmafagerholm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0