Denna underbara migrän


Sen ett antal år tillbaka besväras jag av migrän.
Den har blivit värre under de senaste två åren. I höstas hade jag en period med migrän från och till i nära tre veckor. Då hade jag flera andra symptom också och kom fram till järnbrist. Efter en rejäl kur blev jag snabbt bättre.


Nu är jag inne i en sådan period igen. Jag har haft migrän från och till sedan förra måndagen. Det är inte så himla roligt. De flesta gånger är den dock inte värre än att jag kan hoppa tabletter och var hyfsat funktionell ändå. Som idag. Problemet är att jag inte tror mig lida av andra brister. Inte ens sömnbrist. Det är bara migrän. Typ.

De senaste månaderna har jag försökt att kartlägga min migrän för att försöka hitta samband. Orsak och verkan. Jag har hittat några samband, men inte varför migränen bara pågår som den gör i ett så här långt svep. Det skapar en oro i mig som säkerligen i sig har negativ inverkan på mig.

Så här står det på Wikipedia om våra hjärnhalvor.

Den vänstra halvan rymmer medvetande, språkförmåga i både tal och skrift, matematik, logik, analysförmåga samt jagets historiska aspekter och framtidsplaner. Den arbetar sekventiellt, vilket innebär att den koncentrerar sig på en sak i taget. Högra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, bildförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet. Den håller sig till det som finns här och nu men arbetar med många olika saker samtidigt.”

En intressant reflektion jag gjort är nämligen att min migrän i princip alltid sitter till höger. Om jag skulle identifiera mig själv skulle det vara utifrån det som påstås om den högra hjärnhalvan. Jag är visserligen analytisk och har god språkkänsla med mera, men jag är nog mer av de andra. Känsla, kreativitet, form, musikalitet...

Om ett par veckor har jag tid hos en läkare för att prata om min migrän. Jag hoppas att det kan räta ut några frågetecken samt att jag kan få bättre/annorlunda medicin än den jag nu använder.

Med gott hopp och stor förväntan alltså.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0