Vilka är vi européer?

 
SVT har gjort en väldigt intressant miniserie om Europa, om Sverige och om nationell identitet under namnet Kappelin i Europa. Den italienskplacerade utrikeskorren Kristina Kappelin reser igenom Europa och pratar med folk, tar upp olika tidsskeenden och förändringar i samhället.
 
Europa innefattar vitt skilda kulturer och politiska strukturer. Vem är europé? Kappelin ställer frågan till folk hon möter. Hon ber dem beskriva sina landsmän och hon ber folk beskriva Sverige och svenskarna.
 
Jag såg sista avsnittet ikväll, eftersom jag missade det i söndags. Jag skulle kunna se alla tre igen. Jag gillar Kristina Kappelin och njuter av hennes språkliga mod. Jag gillar den smarta, men enkla produktionen och kan bara önska att så många som möjligt såg den här serien.
 
Programmen ligger på SVT Play ett tag till. Första avsnittet har man 24 dagar på sig att se. Serien är intressant, humoristisk, allmänbildande och eftertänksam. Den har gett mig många aha, men kanske främst: Vad viktigt denna serie är. En spegling av vår tid. En spegling av oss människor. Svenskar, tyskar, italienare, turkar och européer. Samtidigt som jag förfäras över ett Sverige och Europa med allt tajtare gränser trots att EU skulle stå för det motsatta.

Kommentarer
Postat av: Maja

Tack för tipset!

2013-01-13 @ 16:42:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0