Behov av förändring

 
Så här såg min hall ut min första tid i Göteborg. Alltså alldeles innanför dörren. Det var inte helt lätt att komma in och förbi all bröte. Kanske taskigt att kalla det för bröte bara för att sakerna ligger i högar och är i vägen. Klädställ, pall, dammsugare, skoställ, byrå och en massa fyllda flyttlådor.
 
 
Ganska snart fick jag upp gardiner. I köket ville jag skapa insynsskydd utan att förstöra utsynen helt. Det blev en kappa i längre modell. Eller som synes - avklippta spetsgardiner av samma sort som jag så länge haft i vardagsrummet.
 
 
Den där tapeten målade jag över framåt vårkanten. Från början var ambitionen att inte bara måla den vit utan också göra något figurativt motiv. Vit blev den, men sen blev det inget mer.
 
Jag minns en känsla och tanke jag hade när jag flyttade in. Den gällde främst vardagsrummet. Det kändes tråkigt att bara ställa in samma gamla möbler, hänga upp samla gamla gardiner. Allt kändes så hemtamt trots att jag flyttat över 20 mil.
 
Jag gillar mina möbler väldigt mycket. Det handlade inte om att jag ville ha nytt, men jag ville nog ha förändring. Sen släppte jag den tanken. När jag flyttade in möblerade jag vardagsrummet på enklaste sätt. Soffan i det räta hörnet, tv:n framför fönstret och skrivbordet vid den utskjutande väggen.
 
Jag såg inte så många andra alternativ utan ville få allt på plats så fort som möjligt. Bäst att passa på när flytthjälpen var på plats. Brorsan kopplade in tv:n och sökte rätt på alla kanaler. Då hamnade tv:n framför fönstret eftersom det var så långt min antennsladd räckte.
 
Jag är ju sån som tröttnar ganska fort. En sån som älskar förändring. Som ni kanske förstår, och det jag tänker komma till, är att jag vill ändra om. Jag vill möblera om. Tänka nytt. Nyttja rummet på ett annat sätt.
 
Det är ett klurigt rum. Alla hörnen är inte rätvinkliga. Jag har försökt att bara tänka fram en lösning, men jag inser att jag nog får ta till samma metoder jag använde förr i tiden. Jag får helt enkelt rita upp en skalenligt skiss på rummet och sen skalenliga översiktsmodeller på samtliga möbler. Då kan man möblera på pappret bäst man vill utan att svettas en enda droppe.
 
Det är först när man kommit fram till rätt lösning som man ringer en vän, typ M, och börjar rodda om. Jag ska försöka komma ihåg att fånga några bra före och efter-bilder så ni får se förändringen. Min plan är att detta ska ske inom de närmsta veckorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0