Om att vara snäll

  
Jag har alltid sett mig själv som en snäll person. När jag var barn och tonåring var jag lite så där snälldum. Ja, ni vet - lätt att manipulera och utnyttja. Sen har jag blivit tuffare. Ganska mycket tuffare, men jag har ändå sett på mig själv som snäll.
 
För ett tag sedan läste jag boken Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn och därefter har min syn på snällhet över lag, men även min egen snällhet förändrats. Jag har fått vidare perspektiv. Framför allt pekade han ut ett drag som jag tog åt mig av. Det där framhävande draget. På vissa plan försöker jag tona ner det efter att ha läst boken.
 
Egenskapen snäll tillskrivs ofta atributet mesig. Ja, eller kanske dum till och med. Stefan Einhorn vänder på de här begreppen. Ger snällheten nya perspektiv. Han lyfter fram snällheten i evolutionen. Hur den har lett till att djurgrupper överlever. Han tar politiska grepp. Pratar om skillnaden mellan demokrati och diktatur:
 
"Det finns andra skillnader som blir uppenbara vid en jämförelse mellan demokratier och diktaturer. Exempelvis har man studerat de 60 svältkatastrofer som har inträffat i världen under 1900-talet och som lett till att minst 86 miljoner människor förlorar livet. Av dessa svältkatastrofer inträffade ingen i ett land med demokrati och frihet."
 
Om ni inte vet vad ni ska läsa fram över så är detta mitt bästa tips just nu. Jag är ganska säker på att jag kommer ta fram och läsa den här boken igen. Då kommer jag säkerligen upptäcka andra saker än dem jag upptäckte nu.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Har tänkt på snäll det senaste också fast av andra anledningar. Det är med perspektivet att våga vara rak och ärlig respektive att att vara tyst. Att vara rak och ärlig kan uppfattas som elakt. Många gånger kan det istället vara snällt. Att vara tyst kan främja dumheterna eller ett snedvridet socialt beteende. På grupp- eller individnivå. Att våga vara rak och ärlig kostar på ett eller annat sätt. Men att säga ifrån vid rätt tillfälle kan främja relation och medmänsklighet. Jag tror på det. Att våga vara orädd. För allas skull.

Svar: Jag håller helt och hållet med dig i den tanken!
Sofie

2013-12-15 @ 12:27:19
Postat av: Kajsa

Har tänkt på snäll det senaste också fast av andra anledningar. Det är med perspektivet att våga vara rak och ärlig respektive att att vara tyst. Att vara rak och ärlig kan uppfattas som elakt. Många gånger kan det istället vara snällt. Att vara tyst kan främja dumheterna eller ett snedvridet socialt beteende. På grupp- eller individnivå. Att våga vara rak och ärlig kostar på ett eller annat sätt. Men att säga ifrån vid rätt tillfälle kan främja relation och medmänsklighet. Jag tror på det. Att våga vara orädd. För allas skull.

2013-12-15 @ 12:27:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0