Ett stycke designhistoria

 
Igår vid elvatiden på förmiddagen fick jag ett sms: Tjenare! Är du kaffesugen? Och ja, det är ju vid den tiden man ofta är det. Något kaffe blev det inte men jag min vän J gick på Myrorna och skrattade åt roliga kläder, käkade sushi på Kyoto och sen gick vi till Emmaus. Bilden ovan tog jag för att det såg så härligt ut med alla stövlar.
 
 
Den här urtjusiga fåtöljen var till salu för 650 kronor. Väldigt snygg och den hade passat bra hemma hos mig, men den var inte så skön att sitta i. Jag har inga planer på att köpa någon fåtölj, men om jag gör det ska det vara en som är stor nog att krypa upp i och med högt ryggstöd.
 
 
Men jag hittade och slog till på den här svarta ullkappan. Först kollade jag på en annan. Blev direkt förtjust över det fina skrädderiet och över att den var svensktillverkad. Dock hade den dubbelknäppning, vilket jag tycker är lite bångstyrigt, plus att den var sliten i nacken och kring ärmsluten.
 
Jag hängde tillbaka den och fick syn på en med likadana stickningar längs kragkanterna, drog ut den och upptäckte en jacka av samma märke, samma fina kvalitet, men enkelknäppt och inte alls sliten. Dessutom passade den! Satt som en smäck! En diskret och toppsnygg ullkappa! Jag är så lycklig! 400 kronor fick jag ge för den.
 
 
Inte nog med att den är svensktillverkad. Larella är märkt med emblemet Kunglig hovleverantör. Fina grejer. Eftersom jag är intresserad av design och väldigt nyfiken rent allmänt googlade jag namnet, men fick mest upp traderaannonser.
 
Det är inte helt lätt att hitta bra information om gamla märkeskläder på internet. Till sist fick jag upp Upsala Kappfabrik i ett forum och sökte istället på det och fann att AB Upsala Kappfabrik starade 1904 och lades ner 1970. Huvuddelen i tillverkningen var kappor och dräkter i ull till kvinnor.
 
1924 blev syateljén industri och här tillverkades märkena Larella, Upsala Kapp samt Young lady. Sedermera blev det tre fabriker och i slutet av 50-talet omsatte koncernen 30 miljoner kronor (asmycket!) och hade kring 600 anställda. En sjättedel av tillverkningen gick på export till bland annat Schweitz, England och USA.
 
Mannen som startade bolaget kallades för Kapplasse. Kapplasse är numera en bostadsrättsföreningen i Uppsala. Lägenheterna är inrymda i den gamla fabriken och byggnaderna är till viss del K-märkta.
 
Tänk vad man kan lära sig bara av att från början hitta en välskräddad kappa på second hand!

Kommentarer
Postat av: Lisa - InkyWings

Vad skoj att se! Jag har oxå hittat en Larella-kappa på Loppis, precis lika etikett som du har i din! Min är dock grå och dubbelknäppt -älskar den!

Det sas att "min" kappa bars av en dam på 60-talet, men jag vet inte när den kan vara tillverkad.

Svar: Hej Lisa! Kul att du hittade till min blogg! Grattis till kappan :) Jag älskar min och känner mig alltid väldigt välklädd i den. Din är säkert från 60-talet. Jag tror att min är det också även om den inte ha typiska 60-talssnitt.
Sofie

2014-02-05 @ 16:24:33
URL: http://lisainkywings.se/blogg
Postat av: Kicki

Hej!
Jag fyndade idag en Larella-kappa på Myrorna för 45 kr. Förstod att det var ett fynd då det var 100% ull och i perfekt skick.Den har ett klassiskt snitt så hur gammal den är svårt att veta. Tillverkad i Enköping och före 1970 iallafall. Kul att läsa om historien bakom. Somnar nöjd ikväll...

Svar: Hej Kicki!Grattis till din kappa! Och vilket bra pris! Jag älskar min och har använt den hela den här vintern också. (Köpte den förra året.) Den är så oerhört välgjord att jag alltid känner mig väldigt snygg i den. Kul att du hörde av dig!
Sofie

2014-03-04 @ 19:22:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0