Sofies chokladsnittar

 
När jag är trött, ledsen, rastlös eller uttråkad brukar bakning vara en bra aktivitet. Det är kreativt och håller tankarna fokuserade på vad jag har för händerna snarare än på de där känslorna. Ni har väl förstått vid det här laget att jag är svag för kakao? Jag försöker jämt och ständigt hitta på nya idéer på kakor med kakao i. Här är dagens experiment, som jag måste ge betyget väl godkänt.
 
 
När det är recept där man inte ska smälta smöret är mixern min bästa vän. I med allt och kör igång mixern. Funkar varje gång. Extra bra när man gör chokladbollar för kniven smular ner havregrynen på ett väldigt bra sätt. Det kan bli lätt kaos när man häller på kaffet, men då låter jag bara degen stå kallt ett par timmar innan jag rullar bollarna.
 
 
Men åter till mina chokladsnittar. Dela degen i tre och rulla fingertjocka rullar. Lägg dem på plåt med papper och tryck till dem lätt med fingertopparna och in i ugnen på 200 grader. Jag glömde ta tiden, men typ 10-15 minuter.
 
 
Skär på diagonalen innan kakremsorna blivit kalla. Dessa kakor blir härligt frasiga, men samtidigt mjuka inuti tack vare sirapen. Är man lagd åt det håller skulle man kunna pensla kakorna med ägg och sen strö över hackade nötter innan man kör in kalaset i ugnen.
 
Om ni inte kan läsa från foto överst följer receptet här:
 
100 g smör
1,25 dl strösocker
2 msk ljus sirap
 
Blanda dessa tre ingredienser för sig om du använder elvisp. I mixern kan man slänga i allt sammans på en gång.
 
1 tsk bakpulver
0,5 msk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
3 msk kakao.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0