Fixa silvret

 
För många årsen snappade jag upp ett knep för att få oxiderade silversmycken att glänsa igen. Idag när jag rotade bland mina örhängen och halsband hittade jag en hel del som blivit svart.
 
Knepet är att klä en djup tallrik eller skål med aluminiumfolie, lägg i silversmyckena och pudra över bakpulver. Ja, bakpulver!
 
 
Koka upp vatten och häll över så att det täcker smyckena. Bilden är skitdålig, men som ni ser börjar bakpulvret att bubbla och fräsa. Det upphör ganska fort. Efter ett tag börjar oxideringen att släppa och ser ut som en brunaktig tunn sörja i vattnet.
 
Töm ut vattnet och upprepa proceduren om inte allt svart lossnat. Jag fick göra två gånger.
 
 
Synd att jag aldrig tog en före bild. Det borde jag ha gjort för att visa effekten. En av ringarna, den lilla kulan och en av kedjorna var väldigt svarta och ni ser hur fint allt blänker nu! Skölj av smyckena och torka av dem med en handduk.

Kommentarer
Postat av: Elin

Bra knep husmor ;)

Svar: Visst är det! Det bästa är ju att det där är grejer som man alltid har hemma :)
Sofie

2012-10-04 @ 22:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0