Frågor och svar


Vad kallas du för?

Det är bara några få människor som kallar mig för något annat än Sofie och det är också det som gör ett smeknamn speciellt. Några smeknamn är: Snorifan, Fiffi, Soffan, Proppen, Spot, Softy, Soapy.

Vad vill du att folk ska kalla dig?
Sofie. Smeknamnen är ju interna.

Vad har du gjort idag?
Vaknat, gråtit en glädjetår över att Obama vann i USA, rusat till jobbet, köpt frukost på vägen och sen jobbat.

Vad var det roligaste med din dag?
Att Obama vann valet och att jag och en kollega ska på presslunch.

Vad var det tråkigaste med din dag?
Att allt jag skulle göra idag hann jag göra igår. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig för. Det finns så klart massor att göra, jag har bara inte bestämt i vilken ände jag ska börja.

Om du fick beskriva en perfekt dag, hur skulle den då vara?
Solen får gärna skina även om det inte måste vara varmt. Dagen bör innehålla mycket skratt, för att skratta gör mig lycklig. Inte alla skratt så klart, men ja, jag tycker om att skratta. Fast perfekt...det är ett konstigt ord. Vidare till nästa fråga.

Om du hör ordet perfekt, vad förknippar du det med?
Tråkigt. Perfekt är tråkigt. Odynamiskt. Vad är perfekt egentligen? Jag tror inte att jag själv är klar över den betydelsen.

Om du tittar åt höger, vad är det du ser?
En parkering, hustak. Jag ser norra sidan av Nordstan och Tyska kyrkans torn. Mycket himmel.

På tal om höger, är du vänsterhänt eller högerhänt?
Högerhänt, men jag kan göra en del saker med vänster också. Den är inte helt lam.

Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?
Jag älskar vår och höst. Kanske höst snäppet mer. Jag älskar när luften är klar, himlen blå och solen skiner. Som i morse. Det var minusgrader, lite halt på gatorna, bara lätta moln på himlen. Lite bit i kinderna. Och så sol på det. Hur underbart som helst. Sommar har väl sin charm, men jag gillar sommaren mest på grund av semestern. Vintern är jag inte särskilt förtjust i. Mörkt.


Vilken högtradition är din favorit; julen, midsommar, påsk etc? Och varför?
Egentligen gillar jag inte högtider av ovan nämnda slag. Det är så hetsigt och allt ska vara så himla tipptopp. Fast i så fall är nog julen den bästa. Då får jag träffa hela familjen.

Beskriv den perfekta outfiten?
Alltså det här med perfekt. Nå väl. Jag gillar att klä mig lager på lager. Gärna strumpbyxor, kjol, topp, kofta, en stor sjal och något halsband. Precis som jag är klädd idag med andra ord.

Välj något inom modeindustrin som du skulle vilja rädda svenska folket ifrån genom att banna?
Jag vet inte om man måste banna det, men jag skulle vilja uppmana folk att inte ta på sig foppatofflor till en fin klänning eller snygg skjorta. Foppatofflor liksom onepiece hör till kläder man har på sig hemma.

På tal om mode, din favoritbutik?
Jag handlar inte jättemycket kläder. Eller jag försöker i alla fall att låta bli. Men det blir en del på H&M och Indiska. Helst skulle jag vilja svara second hand, men med tanke på hur ofta jag besöker olika second hand-butiker är det väldigt sällan jag köper något.

Favoritplagg som du har i garderoben?
En svart trikåkjol.

Vad är den perfekta presenten? Ifall du skulle fylla år imorgon.
En overlock-symaskin.

Vad är den hemskaste presenten du fått?
Någon hemsk present har jag nog aldrig fått. Kanske något smycke eller så som jag vetat direkt att jag aldrig kommer att använda.

Cola eller fanta?
Ingetdera. Jag är inte mycket för läsk.

Choklad eller sur/salt godis?
Kakor? Om jag köper godis så är det oftast lakrits. Jag gillar både söt och salt. Och punschpraliner.


Sallad eller McDonalds?
Jag älskar sallader. Avskyr McD. Om jag ska äta burgare gör jag det på Max och bara på Max.


Myskväll eller utekväll?

Myskväll och hemmafest.

Tv eller dator?
Om jag måste välja så blir det datorn alla gånger. Så mycket mer att välja på då, men jag skulle inte vilja vara utan tv:n.

Ditt finaste minne från gymnasietiden?
Det måste vara den klassresa vi gjorde i trean. Eftersom alla hade ganska olika ekonomiska förutsättningar gjorde vi något som alla skulle ha råd med. Vi hyrde ett vandrarhem på en ö utanför Uddevalla. I tre dagar var vi där och lagade all mat tillsammans och bara njöt av livet.

Det roligaste som hände dig under gymnasiet?
Jag fick möjlighet att åka med till Paris trots att jag inte läste franska. Dels för att några i min klass gjorde det och dels för att jag kände en av lärarna. Att komma till Paris i mitten av maj var en fantastisk upplevelse.

Något som du önskar att du kunde ha gjort under gymnasiet?
Litat mer på mig själv och min egen förmåga. Istället var jag allt för ofta en ängslig typ med blicken i golvet.


Något som du vill uppleva i livet som du inte hunnit göra än?
Jag skulle vilja besöka och arbeta i något projekt för barn. Till exempel SOS Barnbyar. Det går en serie om det nu på måndagar i TV4 med syfte att ragga fler faddrar. I en sådan barnby bor och lever "mammor" som tar emot föräldralösabarn i Ghana. De här mammorna har ägnat dessa barn sitt liv. Mammorna kommer inte dit och gör sina arbetstimmar och går hem. Barnbyn är deras hem. Det är enormt fascinerande. Vilket uppoffrande och vilken kärlek. Helt fantastiskt. För att inte tala om barnens glädje. I barnbyn får barn vara barn. Det får gå i skolan och lära sig att respektera varandra. Tänk att få tillbringa några månader på ett sådant ställe. Jag blir ödmjuk av bara tanken.

Nämn tre saker på din att-göra-lista?
Bära upp grejer på vinden, skifta mattorna i sovrummet och vardagsrummet samt skruva ihop stativet till ett elpiano jag har lånat av brorsan.

Beskriv din favoritscen från en film.
Uj vad svårt. Jag nämner några filmer jag verkligen gillar istället: Kill Bill (båda är ett måste) Love actually, Molin Rouge och Leon. Kärlek och död.

Berätta tre saker om dig själv som ingen vet?
Självklart har jag saker som ingen vet, men det är ju själva poängen. Framför allt när man har en blogg öppen för var och en att läsa är det viktigt att ha stängda dörrar. Eftersom ganska få kommenterar min blogg i förhållande till hur många som läser den så väljer jag att vara försiktig. Även om jag vet att vissa tycker att jag berättar för personliga saker ibland så är mitt urval noga övervägt. Därmed väljer jag att hålla det okända okänt även i fortsättningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0