Ljuskrona fällde mig

 
Jag har inte för vana att köpa saker utan att veta vad jag ska ha dem till, men när jag fick syn på den här ljuskronan kunde jag inte låta bli att slå till. Den överrumplade mig och jag blev smått kär. Och nu då? Så dumt att köpa en takkrona utan att ha någonstans att hänga den. Jag inbillade mig att jag kanske hade något hörn i vardagsrummet där den kunde hänga, men jag har visst inte det. I min förra lägenhet hade jag ett perfekt hörn ...
 
En sak som är lite lustig med den är den där bollen under. En stor glaskula med bubblor i. Vid en första anblick tycks den höra hemma, men vid en andra. Nja. Det finns en öggla under kronans stativ, men glasbollen är fastnästad med en bit ståltråd. Det stämmer inte alls överens med resten av konstruktionen. Själva hänget kan ju ha gått sönder. Men nä, jag tror detta är en efterkonstruktion. Motbevisa mig gärna!
 
 
Jag funderade ett slag på att byta ut lampan jag har i vardagsrummet, men att bara belysa rummet med levande ljus från takplats kommer nog inte vara det bästa i längden. Framför allt inte om jag vill sitta och sy, läsa eller måla när det mörknar. Hur som helst. Jag kunde som sagt inte stå emot detta fantastiska hantverk. Antingen får jag skapa en plats eller så får jag varsamt packa ner kronan i väntan på bättre tider.
 
Kronan köpte jag på Klova Second hand på Hönö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0