Älska rotsaker



En bild säger mer än 1 000 ord? Nja, men om jag med en bild skulle berätta vad som har dominerat min kost under hösten och vintern då är den här bilden bra. Dominerat kanske är att ta i, men jag har ätit mycket av de här klassiska rotsakerna. Potatis är så oerhört gott. Jag gillar den både kokt och ugnsstekt för att inte tala om mos. Smarrigt!

Färska rödbetor har blivit lite av en upptäckt för mig sedan jag åt det hos vänner i höstas. Ett kilo rödbetor kostar inte många kronor, men är både gott och nyttigt. Nyttigheterna har jag skrivit om tidigare.

Morötter är inte fy skam det heller och de håller riktigt länge i kylen. Skala, skär upp, lägg i oljad form och på med massa flingsalt. Att jag separerar rödbetorna är för att de färgar av sig så mycket på de andra rotsakerna. Bättre att blanda på tallriken. Jag äter oftast fisk till med en kall sås. Gärna med vitlök. Resterna blir en finfin pytt i panna.

Förresten! De där bleckformarna är suverräna! Jag har köpt dem för typ en tia styck på second hand. Finns i alla möjliga storlekar. Förut hade jag teflonformar, men de blev fula så himla fort. Knöggliga och rispiga. De här är mycket mer tåliga och dessutom väldigt lättdiskade, eftersom maten inte sätter sig fast i dem. Kanon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0