Fiskgryta med saffran



När jag kom till Göteborg i onsdags åkte jag och storhandlade för att fylla matskåpen. Rena råvaror är grejen och jag är pepp på att börja göra storkok för att ha olika matlådor i frysen att välja mellan. Först gjorde jag en fiskgryta med fänkål och morötter och sedan smaksatt med saffran. Dessvärre hade jag glömt att köpa både fond och buljong, men jag fick till smaken bra ändå. Bra för att vara lunchlåda.




Jag använda lax och någon vit fisk jag glömt namnet på. Det var någon platt fisk i alla fall. Först kokade jag morötter och fänkål i mjölk. Jag gillar när det är tuggmotsånd i grönsakerna så jag kokade dem inte helt mjuka. Sen i med fisk, saffran och salt och vitpeppar. Ofta är det purjolök i liknande recept, men eftersom jag är allergisk så utesluter jag löken och det funkar fint. Jag föredrar basmatiris. Snabbkokat och bra smak. Vanligt ris är för torrt och jasminris för kladdigt. Basmatiris är mitt emellan.

Tyvärr har jag inget bättre recept än beskrivningen ovan. Jag bara gjorde...som vanligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0