Lucka 21

 
En bild på dig när du är ledsen.
 
Någon sådan bild har jag inte, så ni får se en bild av mig jag tycker om istället. Däremot tänkte jag berätta om en sak som gör mig ledsen.
 
Det finns en tid i mitt liv som jag ofta glömmer bort, men när jag tänker efter blir jag ledsen. Ibland, som nu, förfäras jag över hur det var. Det är först med perspektiv som jag förstår hur jag faktiskt hade det. Så här flera år senare kan jag berätta om det, men då skämdes jag otroligt mycket. Varför jag skämdes? Jo, för att jag hade väldigt lite pengar. Inte som i att jag slösade bort dem. Jag hade knappt några att slösa.

Mina föräldrar flyttade när jag var 19 och jag valde att inte följa med utan stannade kvar. Jag var oerhört mån om att klara mig själv och bevisa att jag hade gjort rätt val, men att börja försörja sig själv som 19-åring var tufft. Vid den här tiden arbetade jag på ett lågprisvaruhus. Jag arbetade tre dagar i veckan plus varannan helg. Sett till timmar var det ungefär 70-75 procent. Lönen var inte mycket att hurra för. Jag fick ut mellan 7 000 och 9 500 kronor i månaden. Det berodde lite på hur dagarna föll i månaden. Jag var fast anställd, men hade timlön.

Ok. Jag bodde i en lägenhet byggd ovanpå ett garage. Toa, dusch och sovrum var separata. Kök och vardagsrum gick ihop. Detta boende i Gråbo, tre mil nordöst om Göteborg, kostade mig 3 500 i månaden. Mitt busskort gick på omkring 1 000 kronor. En dålig lönemånad hade jag alltså endast 2 500 kronor kvar som skulle räcka till telefon, modem, mat och...nä, det räckte inte till kläder och nöjen. Jag hade inte ens hemförsäkring.

En av mina bästa vänner var (och är) generös. Han betalde nästan alltid filmen och godiset när vi umgicks och jag fick aldrig betala bensinpengar när jag åkte med honom.

Mellan 30 september och 16 november fyller mina föräldrar samt fyra av mina syskon år. Strax därefter var det jul. Egentligen hade jag inte råd att köpa presenter, men jag vill minnas att jag köpte ändå även om jag bara la en femtiolapp. Det blev mycket pengar för en barskrapad kassa. Till saken hör att de allra flesta månader var mina pengar slut en vecka innan ny lön fanns på kontot. Att hitta en tia eller tjuga på marken var ren och skär lycka. För 20 kronor kunde jag köpa mjölk och en limpa.

Under den här tiden åt jag nästan aldrig färska grönsaker eller frukt. Jag hade inte råd. Däremot var jag noga med maten och försökte äta ordentlig och bra mat i övrigt. Visserligen var basen ofta en blandning av vatten och mjölk. Ingen grädde eller creme fraiche. Det var för dyrt. Jag köpte kyckling och färs när det var bra pris. Köpte storpack med fryst broccoli och stora mängder billig pasta.

Det gick ju. Jag överlevde de här åren, men fy farao vad det tärde. Väldigt stor del av min tankeverksamhet gick ut på att räkna. Räkna, räkna, räkna. Jag oroade mig alltid för min ekonomi. Vände och vred på varenda krona. Jag hade en nödtjuga i en bok. Ifall. Fattar ni? En nödtjuga. Vad skulle jag kunna göra med den? En liter mjölk och en limpa. Jag har kvar den sedeln. Det är den gamla tjugan. Den är en bra påminnelse om den tiden.

Vet ni. Jag skämdes så enormt över att inte ha pengar. Jag avskydde att behöva säga "Jag har inte råd". Värst var det att behöva be någon betala för mig. Det hände ibland. Många gånger var jag också avundsjuk på vänner som bodde hemma, jobbade och kunde spara pengar. Vänner som kunde resa. Jag tror knappt någon visste hur illa ställt jag hade det. Jag sa nog ofta att jag inte hade pengar, men jag tror att få förstod hur lite jag faktiskt hade.

Det finns egentligen ingen tanke med det här inlägget. Inte mer än att berätta. Ibland är det väldigt skönt att lufta ur gammal unken luft. Rensa bland saker som skaver. Detta är en period i mitt liv som gör ont. Ändå ångrar jag inte mina val. Det var en tuff tid, men med perspektiv är jag glad att jag har gått igenom det där. Det har gjort mig både tuff och ödmjuk. Framför allt förstår jag hur fantastiskt bra jag har det nu.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Skönt att du vågade sätta det på pränt. Ungefär samtidigt, eller strax efter, levde vi på liknande sätt. Under en kortare period visserligen, men 8000 kr in varje månad och lika mycket utgifter ger inte så stora valmöjligheter. Visst är det tufft, och inte berättade vi särskilt ofta hur vår ekonomi egentligen såg ut. Sen kom en ekonomiskt bättre period när vi faktiskt kunde köpa lite kläder och till och med gå på bio ibland :-) några år senare bestämde vi oss för att bygga hus och visst hade vi bättre inkomster, men precis varenda öre gick till huset och nu hade vi frivilligt satt oss i samma situation igen, fast med ett barn, och senare ytterligare ett och ännu ett... Jag började arbeta 75% i augusti i år och nu börjar det äntligen vända, men det finns många hål att fylla... Visserligen var byggperioden självvald, men det blir slitigt ändå till sist. Och gamla vanor sitter i; köttet i min frys är alltid extrapris, grönsaker efter säsong, konserver, tradera för försäljning och inköp av barnkläder, själv ärver jag kläder av släktingar som konsumerar desto mer, bakar i princip allt bröd, sparar matrester och plockar rent på svärmors bärbuskar i augusti... Men det är ju fånigt egentligen, vad är det att skämmas för, många av oss hamnar ju i perioder med mindre pengar, tror att det kan betyda mycket för andra att du delade med dig... Kram

Svar: Det är konstigt det där att man skäms så mycket för att inte ha pengar, men man gör det. Jag gjorde det. Jag känner igen det du säger om att ta tillvara allting. Lyckan var att få älgkött av pappa! När jag började jobba efter pluggåren tjänade jag ganska bra och började shoppa som en galning. Det var ett behov jag hade efter många år av noga räknande. Nu är jag mer återhållsam igen, för att jag kan. Hur som helst. Oavsett om situationen är självvald eller inte så sliter det hårt. Förhoppningsvis har man lärt sig något på vägen. Tack för dina ord, min vän! Kram
Sofie

2012-12-21 @ 15:58:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0