Lucka 13

 
En bild på någon av dina favoritsaker.
 
En av mina favoritsaker är engagemang. Det finns så många människor som lever under förhållande de flesta av oss inte ens kan föreställa sig. Det kan vara svårt för en enskild människa att göra något vettigt. Därför är det så bra att det finns organisationer som arbetar och sliter och som skapar möjlighet för oss andra att göra något - om än litet. Då är det plötsligt väldigt enkelt att engagera sig. Ibland räcker det att klicka sig fram på en dator. Man behöver inte ens gå ut. Här nedan följer några förslag på hur du kan hjälpa till att skapa en bättre värld och dela med dig av ditt egna överflöd.
 
Ovan ser ni en skärmdump från Räddningsmissionen. De samlar in julklappar som ska lämnas till barn de träffar inom sin verksamhet.
 
Just nu pågår Musikhjälpen som samlar in pengar för att barn som lever i slum ska få rent vatten.
 
Faktum Hotels kan man boka fiktiva hotellnätter i det fria. Dessa hotellnätter är allt annat än fiktiva för vissa människor. Genom att boka nätter här hjälper du Faktum i deras arbete för de hemlösa.
 
Hos Unicef kan du välja mellan ett flertal olika julgåvor som poliovaccin, avmaskningstabletter och vätskeersättning.
 
Actionaid har presenter mot fattigdom. Deras mål är att sälja 25 000 getter innan jul. I skrivande stund är de uppe i drygt 14 500. Förutom getter kan man köpa åsnor, skolböcker, kycklingar, vattenpumpar, barnmorskor med mera.
 
Även Erikshjälpen levererar olika hjälpande gåvor till behövande. Presenter finns inom hälsa, självhjälp och skola.
 
I dagsläget har mitt engagemang bara yttrat sig i att jag skänkt pengar. På sikt vill jag engagera mig handgripligen. Använda mina händer och mitt hjärta för att hjälpa andra människor. Tänk om alla som läser min blogg gick in på en av dessa länkar och la pengar på en gåva var. Det hade jag gillat! Om inte annat: sprid gärna informationen vidare. Det är faktiskt enkelt att göra något och ett par hunkor kan de flesta av oss avvara.
 
Glad lucia på er!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0