Lite av varje

 
Så här gör jag när jag lagar mat. Jag blandar massa saker jag tycker är gott och så blir det gott. Svårare än så är det inte! Alltså, har man bra grundrecept så kan man skita i reglerna sen och gå på känn.
 
Till den här pajen har jag en botten enligt följande:
 
50 g smör
4 dl vetemjöl (fast jag blandar friskt mellan olika mjölsorter som vetemjöl, graham och vetekli)
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk
 
Jag är lite osäker på mängden vätska här för jag slänger i de andra tre ingredienserna i min matberedare och häller över en skvätt mjölk. Mixar och fyller försiktigt på med mjölk tills degen är stabbig utan att vara kletig. Tryck ut i en form och förgrädda cirka 10 minuter i 200 grader.
 
Själva fyllningen består av följande:
- Massa riven ost. Jag hade någon gammal gratängost i frysen som jag ville få slut på och så hade jag en påse västerbottenost. Kanske 5 dl totalt.
- Hackad spenat. Eftersom jag inte hann vänta på att den skulle tina blev det väldigt koncentrerade bitar i pajen, men det spelar ju ingen roll. Mängden tog jag på känn.
- En burk creme fraiche
- 3 ägg
- omkring 1 dl grädde. Här kan man ju lika gärna ta mjölk, men jag hade en öppen grädde som behövde användas. Det finns ett förhållande mellan mängden vätska och antal ägg för att det ska bli en bra paj. Jag brukar tänka 1 dl vätska+1 ägg. Det brukar funkar. I det här fallet är creme fraiche vätska. Den blir ju det när den är varm.
Jag kryddade med salt, vilket man ska göra försiktigt med tanke på all ost, malen svartpeppar och chilipeppar. Jag kryddar alltid på tyck. Aldrig efter mått.
 
Jag blandade den stabbiga röran och hällde ut i det förgräddade pajskalet. Ovanpå fördelade jag några tomater och sist smulade jag över ett halvt fetaostblock.
 
In i ugnen på 175 grader. Min ugn är lite knasig så det är svårt att gå efter tid, men jag tror den stod inne en dryg timma. En paj med ägg i är klar när den inte dallrar när man skakar på den. Den ska vara fast.
 
Delat i fyra har man perfekta matlådor! Funkar utmärkt att frysa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0