Alla dessa symptom!



I vissa perioder av mitt liv drabbas jag av extra mycket migrän. Jag kan ha migränkänning varje dag i en vecka. Eller mer. Det är verkligen ingen hit och jag är mitt uppe i en sådan period just nu. Det har förvånat mig, eftersom jag inte känner mig uppstressad eller kan komma på andra orsakar som skulle ligga bakom. Min migrän kommer oftast av sådan orsaker.

Till detta ska läggas att jag haft extremt mycket kramp och dragningar i musklerna. Jag har fått hjärtklappning utan vidare. Jag brukar ju ha kramp lite då och då. Det hänger samman med min rygg, men inte alls i den omfattningen som jag har haft det senaste. Yrsel har jag haft också.

Jag minns att jag hade en liknande period för något år sedan. Idag slog det mig att de där olika grejerna kanske hänger samman. Att krampen inte kommer på grund av ryggen utan av helt andra skäl. Liksom migränen och yrseln. Jag googlade på dessa tre och fick upp saker som hjärnhinneinflammation. Nja...

Jag tog bort ordet yrsel och fick som första träff en länk om magnesium. Ju mer jag läste desto mer klarnade det för mig.

Symtom vid magnesiumbrist kan vara: huvudvärk (migrän), muskelsvaghet, kramper, matsmältningsproblem, hämmad tillväxt, nervproblem, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen, hjärtklappning, trötthet, irritation, sömnproblem, (vakna ofta och för tidigt), dålig aptit och för högt blodtryck, kramp i benen, tics, diabetes och övervikt genom störd insulinkänslighet.

När jag läste det där kunde jag dessutom koppla dit sömnsvårigheterna, tröttheten och problem med magen.

Jag får också veta att magnesiumbrist är vanligt. Till och med att de flesta, förutom vegetarianer, lider brist. Dessutom förbrukas magnesium extra mycket vid stress. Nu plingar det i hela mitt system! Jag har lätt för att stressa så mitt magnesium borde ligga riktigt lågt jämt.

Om jag kan låta bli att äta tabletter så låter jag bli. Tack och lov fanns det på sidan jag hittade en lista över livsmedel med högt magnesiuminnehåll. Därav bilden. Sojabönor och mungbönor hör till den listan. Liksom nypon, jordnötter och sesamfrön.

Jag har en påse rostade sojabönor i mitt skåp. Får nog ta och sätta i  mig dem illa kvickt för så här kan man ju inte ha det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0