Sofies chokladbitar



Jag har testat några gånger för att få till en bra småkaka med mycket chokladsmak och som är mer saftig än torr. Nu börjar jag närma mig, tycker jag. De här är knapriga i ytan, men något sega mot mitten och det gillar jag. Självklart ska jag dela med mig av detta recept och om ni testar hör av er och berätta hur det blev!


Sofies chokladbitar:

200 g smör (margarin är förbjudet!)
2 msk ljus sirap
1,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Låt smöret stå framme en stund så att det mjuknar. Elvispa sedan ihop ingredienserna så att det inte är några smörklumpar kvar. Blanda sedan i:

3 msk kakao
4 dl vetemjöl
1,5 tsk bikarbonat
14 rutor hackad mjölkchoklad

Blanda ihop degen med elvispen. Det sista kan göras för hand. Dela degen i två delar och gör två rullar som är cirka fyra centimeter i diameter. Lägg dem på ett fat och ställ in i kylen. De behöver stå ungefär en timma så att smöret hinner stelna. Skär sedan 20 skivor från varje rulle och lägg ut på bakplåt. Grädda något nedanför mitten i ugnen i 175 grader. Gissar att tiden skiljer sig något från ugn till ugn, men i min tar det ungefär åtta minuter. Man kan nog säga att de är färdiga precis innan de börjar få färg. Supersmarrigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0