Intelligenskvoter eller logik



Jag har alltid tyckt att intelligenskvot, IQ, är intressant. För att inte tala om IQ-tester. Kan man verkligen testa fram och mäta IQ? Jag har egentligen väldigt svårt att tro det. Framför allt för att i princip alla tester baseras på att tyda ut logiska figurer. Är det egentligen logisk förmåga vi mäter och inte intelligens? Logik och intelligens är ju inte samma sak.

Så här säger Wikipedia om intelligens: Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning.
SAOL på nätet slår upp följande på logik: läran om tänkandet; konsekvent tänkande, följdriktighet, konsekvens, logisk skärpa.

Ok. De båda ligger ju inte väldans långt ifrån varandra, men det är inte riktigt samma sak. Men om man tar fasta på vissa saker om intelligens. Förstå språk. För att lösa ett IQ-test krävs sällan språklig förmåga. Och inte handlar det om inlärning heller. Viss skillnad finns.

Jag gjorde även Illustrerad vetenskaps test som bygger på fler faktorer, nämligen kategorierna visuell, språklig, minne, logiskt tänkade samt matematik. Mitt totala resultat synes nedan:



I detta test hamnar jag helt plötsligt på 121 och därmed högre än 91 procent av befolkningen. Till skillnad mot 113 och 71 procent i det tidigare testet. Här är ju dessutom språk och inlärning med. Illustrerad vetenskap slänger in, som sig bör, en liten brasklapp på sitt nättest. Eftersom det inte är ett övervakat test kan fusk inte uteslutas. När man sitter och väljer bland de olika betydelserna för ett visst ord är det väldigt lockande att ta till ett weblexikon. Dock lät jag bli.

Hur som helst. Jag är så klart glad att jag hamnar så högt. För att vara helt ärlig tror jag att det finns en del i min omgivning som inte tror mig om att ha ett relativt högt IQ.  Därmed kanske jag skulle vara tyst och nöjd, men jag tycker det är svårt att till 100 procent ta allvarligt på det här med IQ-tester och det skulle vara intressant att någon gång göra ett övervakat test.

Blivit sugen? Det första testet jag gjorde kostar 10 kronor via sms för att få sitt svarsalternativ och hittas på iqtestet.se och det andra på Illustrerad vetenskaps hemsida och det är gratis.

Som ett PS skulle jag vilja hävda att de flesta kreativa människorna har en hög intelligens och att personer som tror sig ha hög intelligens sällan har det ...


Kommentarer
Postat av: Mungo

Jag fick 122 på den som va gratis. Kan man ju inte tro så dum som jag e;)

2011-10-03 @ 22:03:07
Postat av: Sofie - Kreativa latsidan

Tänk det visste jag att du också skulle få bra. Vi som är praktiska ses inte som så smarta som vi faktiskt är!

2011-10-04 @ 20:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0