Du och du. Inte du.



Nu är det bara tre veckor kvar till utställningen. Dags att börja välja vilka tavlor som ska vara med. Vilka funkar tillsammans? Vilka är "kill my darlings"? Behöver jag komplettera med något nytt?

Just nu har jag lagt ut 15 målningar på mitt vardagsrumsgolv. Direkt såg jag två tydliga grupper om fem tavlor och en grupp om tre. Det kan funka. Men sen är det två till som inte passar in någonstans, men som jag ändå vill ha med. Tror jag. Åtminstone ska det bli en tavla till. Den ena femgruppen behöver en komplementmålning.

När jag hade min utställning förra året var jag helt inställd på att jag kunde bli av med allihop. Även om det var att ha rejält höga förhoppningar. Då kändes det inte jobbigt. Jag var beredd att släppa dem. Lustigt nog hamnade mina favoriter hos människor jag tycker mycket om. Det kändes fint.

Nu är jag mer kluven. Kanske för att sju av de där tavlorna den senaste tiden har prytt mina väggar och hyllor. Det blir väldigt tomt utan dem. Förmodligen också för att flera av tavlorna är första tavlan i en ny inriktning. Den typen av målningar står mig så nära. Men med tanke på hur mycket jag sålde förra året kanske jag inte säljer en enda den här gången. Den inställningen måste jag bära med mig. (Men vad ledsen jag skulle känna mig om det blir så ...)

Sen är det en del tråkigt jobb som måste göras. Alla tavlor måste signeras. Det är inte så tråkigt, men pilligt. Dessutom måste tavlorna få hängen. Sist spände jag ståltråd bakom alla, men nu ska jag nog spika dit något slags krokhänge istället. Tavlorna är ju inte så tunga. Själv hänger jag dem bara i ramen, men det verkar lite slarvigt kanske. Lätt att de trillar ner om någon dunkar för hårt i en vägg eller dörr ...

Häpp! Nu ska jag trycka fram svart och gult på min palett.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0