Drömmen om provdockan



Jag vill ha en provdocka! Det är rätt längesen tanken slog mig för första gången och jag påminns om det nu när jag har tillbringat en hel del tid framför symaskinen. I lördags ritade jag ett mönster till en jerseyklänning. Den färdiga känningen blev så bra att jag gjorde en till. En svart och en kallbeige.

Jag har en hel del kläder som jag brukar ha linne och trikåkjol under. Det kan vara storskjortor, klänningar och koftor. Nackdelen med tvådelat är att plaggen åker hit och dit. Både linne och kjol vill upp. En klänning (med rätt mått) sitter där den ska. Dessa två enkla klänningar har vidgat min garderob enormt.

När man klipper ut tyg blir det alltid en massa småbitar över. Dessa viker jag ihop och tänker att någon gång kan jag använda just den lilla biten. För någon dag sedan fick jag tanken att göra som ett lapptyg av alla bitar och sedan sy en tröja eller klänning av det där lapptyget.

Men när jag la ut alla bitar över bordet blev jag alldeles snurrig. Hur skulle jag pussla ihop det där?! Då önskade jag mig återigen en provdocka. Hade jag en, kunde jag nåla ihop tygerna direkt på den och sedan sy dem samman. Inte bara i detta fall skulle en docka underlätta, utan alla de gånger jag vill köra på inspiration mer än mönster. Dockan på bilden kostar 1 600 kronor. Inga pengar jag har just nu, tyvärr ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0