Att förändra ekonomin



Jag har ju snackat en del
om det här att jag gick ner i tjänst i höstas. Då började jag kika över min ekonomi, eftersom jag hela vintern skulle få ungefär 4 000 kronor mindre på lönekontot. Bland annat kollade jag över mina olika abonnemang, vilket ledde till att jag bytte mitt mobilabonnemang. Det bytet gjorde rätt mycket. Min mobilräkning blev ungefär 150 kronor billigare i månaden.

Något annat jag bestämde mig för att få koll på är mina matkostnader. Jag har samlat alla kvitton och räknat ihop dem i slutet av månaden. Först ut var oktober då jag handlade mat för 1 900 kronor. Det var faktiskt lägre än vad jag trott, men jag tänkte att det måste kunna bli lägre ändå genom bättre planering, färre turer till mataffären samt att handla efter lista.

Så här blev resultatet:
Oktober - 1 900
November - 1 700
December - 1 500 (+ 370)
Januari - 1 360
Februari - 1 170 (+ 470)

Summorna inom paranteserna är sådant som ligger utanför min vanliga matkassa. I december är det en middag för några vänner samt massa julgodisprodukter och i februari är det födelsedagsmiddag för familjen. Något som inte är inräknat är att jag äter lunch på stan ungefär en gång i veckan. Så säg mellan 300 och 400 där varje månad.

Det är kul att man faktiskt genom ansträngning och genom att tänka till kan påverka sin ekonomi även om det inte är några våldsamma summor det handlar om. Jag ska nog säga att jag har blivit påverkad och inspirerad av Lyxfällan. Det är så många som beskriver hur pengarna rinner mellan fingrarna på dem och att de inte vet vad pengarna går till. Jag kan känna lite likadant. Eller har gjort. Nu är jag mer medveten om vad jag handlar. Jag har dessutom haft ett förbud att köpa kläder, om det inte är second hand och där har jag sparat mycket pengar. Spontan klädshopping har varit en last för mig, men icke längre. Sweet.

Från och med idag går jag upp till nästan fulltid, vilket gör att lönen går tillbaka till "ordinare" läge. Jag ska ändå försöka att hålla igång mitt nya ekonomiska tänk. Det innebär att jag kan ha mycket mer roligt för mina pengar alternativt att jag kan spara dem. Fast att spara pengar är ruskigt tråkigt. Nästan poänglöst om ni frågar mig.


Kommentarer
Postat av: Mikael

Jag skulle inte klara mig utan min budget. Just till sparandet är även jag väldigt kluven. Jag har alltid haft en regel att roliga saker får kosta, men samtidigt så känner jag att jag måste spara för att ha valfriheten att kunna bo var jag vill i framtiden. Förra året råkade mina roliga saker vara charterresor för 15000.

2011-03-01 @ 15:02:11
Postat av: Sofie - Kreativa latsidan

Jag har en ungefärlig budget, mer som att jag vet vilka räkningar som är att vänta varje månad och vilka som kommer mer sällan. Och jag håller med. Roliga saker måste få kosta!

2011-03-01 @ 17:49:35
Postat av: Kajsa

Appappapp! Nu kommer banktjänstemannen igen, förlåt! Men skall man kunna leva ett gott och bra liv så förutsätter det att man sparar! Ta tex de nya reglerna om lån för att köpa hus/lägenhet, du skall klara av att punga in 10% av köpeskillingen, gärna mer om du vill slippa dyra blancolån! Sen är det bra att ha en buffert till oförutsedda utgifter som att bilen går sönder, mellan pekfingret ca två månadslöner. Och ett längre sikt sparande för resor o dyl. Ju mer man har sparat ju mer kan man kosta på sig...Det är nog FÖR strukturerat kanske, och då har jag ju inte ens nämnt pensionen, haha ; )

2011-03-01 @ 20:57:19
Postat av: Sofie - Kreativa latsidan

Jag lever ett gott och bra liv nu och när det gäller att kosta på sig är jag nöjd med min nuvarande nivå. Pengar är en sådan liten del av att må bra.

Köpa boende kommer jag nog aldrig göra. Min rastlösa själ mår bättre i hyresrätt. So far.

Pensionen skiter jag i. Ett tag till. På riktigt.

Det finns flera bra sätt :)

2011-03-01 @ 21:12:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0