Håkan Hellström på Slottsskogsvallen



Jag hade tänkt gå ensam på Håkan Hellströms konsert i lördags, men så fick jag nys om att den här snubben skulle dit. Därmed fick jag sällskap. Från början var spelningen planerad till Trädgårn, men på grund av trycket flyttades arrangemanget till Slottsskogsvallen som kunde sluka 20 000. Det blev nära på så många. Dryga 100 biljetter fanns kvar enligt gp.se.

Tyvärr har jag inte så bra koll på hur många Håkan Hellström-konserter jag varit på. Det kan vara åtta och det kan vara tio. Jag minns inte riktigt. Hur som helst så kan lördagens spelning vara den bästa. Det var en enorm fest och trots att det var så mycket folk var det urbra stämning och inte alls så där att folk trampade på varandra och var otrevliga för att komma fram. Vädret var strålande, Håkan Hellström och Augustifamiljen likaså.



Jag stod ungefär på mitten, alltså ganska långt ifrån scenen, men jag hade bra sikt både mot den och mot en av storbildsskärmarna. Ibland kan det kännas som att man hamnar utanför spelningen om man står så långt bak, men så kände jag inte alls. Jag var en del i den stora folkfesten och den energi som mullrade ut från scen.



Efter en fullständigt sprudlande "första akt" med en 14 låtar gick bandet av scen, men kom tillbaka i sällskap med Thomas von Brömsen. Förutom att spela flöjt och klarinett inledde han också med att sjunga första versen på "För sent för edelwiess". Riktigt bra. Vilken stämning! Därefter följde "Vid protesfabrikens stängsel", Känn ingen sorg för mig Göteborg", "River en vacker dröm" och sedan avslutande "Du är snart där" som är min favorit just nu.

Dock ville publiken ha mer och Håkan drog ensam igång "2 steg från Paradise" och sa till bandet att hänga på när de kände för det. Den här låten brukar han inte spela och sa själv att det var första gången live. Det blev grymt. Därefter drog han ner tempot igen och spelade "Nu kan du få mig så lätt" och den fick avsluta en makalös afton i Göteborg.



Publiken blev totalvild ett flertal gånger under kvällen. Allra mest när "Känn ingen sorg för mig Göteborg" spelades. Konserten var en underbar upplevelse som hade kunnat få fortsätta och fortsätta och fortsätta. Fantastiskt! Spellistan var till viss del överraskande. Bland annat spelades "Båda sidor nu" som är en översatt cover. Jag älskar originalet och har väldigt svårt för Håkans version. Den är en plåga. Har dock inte hört den på någon spelning innan.

Förvånande var att han inte spelade "Hurricane Gilbert" som brukar vara ett stående inslag, men skönt att den fick ge plats för andra, bättre låtar. Tyvärr kommer jag inte ihåg hela låtlistan och den som finns på gp.se tror jag inte stämmer helt och hållet. Någon annan har jag inte hittat.

En sak som inte alls egentligen hörde till konserten var att jag sprang på en barndomsvän som jag nog inte sett sedan vi tog studenten för elva år sedan. Riktigt roligt! Jag visste innan att han skulle vara där, men hade aldrig kunnat tro att vi skulle träffa varann där bland alla 20 000 andra. Kul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0