Svar om bloggande

Jag fick en utmaning av Kom igen, Linda att svara på de här frågorna om bloggande. Vilket jag så klart nappade på.

1. Hur länge har du bloggat?
Ett drygt år med den här bloggen. Jag gjorde första inlägget 9 november 2009. Tidigare har jag haft fyra olika bloggar, men jag har gett upp alla efter en kort tid.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började?
Jag läste egentligen bara några få bloggar då så jag kan inte säga att jag hade någon särskild föreställning.

3. Vilken var den första bloggen du förälskade dig i?
Jag är inte sån som blir förälskad i saker som bloggar, men när jag hittade Underbara Clara förra våren blev jag väldigt förtjust. Framför allt gillar jag hennes mer debattaktiga inlägg. I samma veva började jag också läsa Anna Ritar som är en inspirerande blogg.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Inget särskilt. Förresten brukar jag inte gå tillbaka och läsa dem heller. Det enda jag har läst om är mitt första inlägg. Där beskrev jag min avsikt med bloggen och den är densamma idag som när jag började.

5.Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Jag prenumererar. Då slipper man kolla runt varje dag. Flera av bloggarna jag följer uppdaterar väldigt oregelbundet. Totalt har jag 26 bloggar på min lista. Nyligen tog jag bort ett par som jag tröttnat på och någon ny tillkom.

6. Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du gillar.
Det skulle vara Wibke Loh som är en tecknare. Bildspråket skiljer sig väldigt mycket från mitt, men jag gillar det mycket.

7. Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig vars, blogg du gillar.
Två systrar driver bloggen 1 year of 2 hand. Deras tänk kring klädshopping liknar mitt tänk även om de har tagit steget fullt ut. Under ett år köper de bara kläder som är ekologiska eller från second hand-butiker.

8. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Jag tror att mina nära gillar att ta del av mina tankar och det jag gör. En del har uttryckt att de tycker att det är roligt. En "vän från förr" skrev nyligen till mig och sa att det var som att lära känna mig på nytt att läsa bloggen. Det var väldigt roligt att höra.

9. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i bloggen?
Det tror jag definitivt. Något annat har jag inte försökt att vara.

10. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag har med tiden utvidgat min gräns, men det har varit ett medvetet val. I början handlade bloggen mest om vad jag gjorde och inte så mycket om vad jag tänkte och tyckte.

11. Nämn några saker du aldrig bloggar om och varför.
I princip bloggar jag inte om politik och mode, men jag har gjort undantag. Min blogg handlar helt enkelt inte om dessa två saker.

12. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Mitt huvudsyfte med bloggen är att driva mig själv till att vara kreativ och när jag visar till exempel något jag målat är det självklart oerhört roligt att få respons på det. Bekräftelsen är inget mål, det är en bonus.

13. Tror du att man kan lära känna någon genom att läsa hans/hennes blogg?
Om man redan känner personen kan man få en fördjupad bild av att läsa hans/hennes blogg, men annars tror jag inte att man kan lära känna någon enbart genom en blogg. Jag vet att man inte kan det.

14. Har du träffat folk IRL efter att du har fått kontakt med dem via bloggen?
Nej.

15. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Jag har nog för dålig insikt i "bloggvärlden" för att kunna svara på den frågan. De flesta bloggar jag läser drivs av kvinnor och män med fötterna på jorden.

16. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller andra bloggar?
Ja. Jag hade kommenterat på en väns blogg och länkat till min, som vanligt. Därefter var det en person som kommenterade samma inlägg och därtill också svor över och klankade ner på bland annat språket i min blogg. Det kändes väldigt underligt.
En annan sak som inte har sårat men irriterat är när bloggare i sin kommentar endast ber en kika in på deras blogg. Jag tycker att det hör till god ton att kommentera inlägget och sedan nämna sin egen blogg. Om det nu inte räcker med att länka ...

17. Har du själv skrivit någonting du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja, jag har skrivit inlägg som kan ha feltolkats och jag har övervägt att ta bort dessa. Dock har jag låtit bli. Jag skulle inte medvetet skriva något för att såra någon annan.

18. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?
Jag ser inga nackdelar egentligen mer än att jag för tillfället inte är särskilt kreativ och därmed inte kan bjuda mina läsare på inlägg om tavlor eller annat pyssel just nu.

19. Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Ja, det tror jag absolut att jag gör.

20. Nämn fem bloggare som du vill ska svara på enkäten:
Oj vad svårt. Det måste ju vara folk som gillar att köra sånna här listgrejer. Men...hmm...säg Sara Shotgun, Anna Ritar, Dybban, Johanna Urban och Viktor Westin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0