Maria Larssons eviga ögonblick

Ikväll klockan 21.00 visas Maria Larssons eviga ögonblick i SVT. Det är verkligen mitt tips att se den för det är en fantastisk film. Storyn är väldigt gripande och filmtekniskt är den verkligen vacker.

Så här skriver tv.nu om filmen:
Svenskt drama från 2008. Under 1900-talets första år vinner den unga arbetarkvinnan Maria en kamera på lotteri. Hon är gift med diversearbetaren Sigfrid Larsson som är en hårt arbetande familjeförsörjare, kvinnokarl och periodvis alkoholmissbrukare. Maria är också mor till en barnskara som till sist ska komma att rymma sju barn. Fotografen Sebastian Petersson lär henne att fotografera och Maria kommer att se på världen och tillvaron med nya ögon.
I rollerna: Jesper Christensen, Mikael Persbrandt, Amanda Ooms, Maria Lundqvist, Hans Alfredson. Regi: Jan Troell.

När jag såg den minns jag att handlingen fångade mig så mycket att jag inte hann att njuta av scenerna och tänkte därför direkt efteråt att jag måste se om den för att hinna ta in alla bilder. Det är inte bara Marias upptäcksfärd genom kameran som är intressant. Mest spännande är att följa relationen till den missbrukande mannen hon har valt att leva med. Mannen spelas av Persbrandt och han är fenomenal i rollen. Så klart.

Den stora missen är att det krockar med Sveriges match mot Chile. Jag får helt enkelt missa inledningen av filmen eller i värsta fall zappa. Matchläget får avgöra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0