Hemgjort - ja, tack!



Jag är inte mycket för att äta pizza - om den inte är hemgjord då. Det är klart att det är mäckigare än att köpa, men så oändligt mycket godare. Dessutom kan man göra flera sorter på samma plåt. Bara att komma ihåg i vilket hörn man la vad. Svamp på ena sidan, skinka på den andra och ananas i mitten till exempel.


Pizzadeg

25 g jäst
2 dl vatten
5 dl vetemjöl
1 msk olja
salt

Jag gillar när botten blir tjock så jag brukar dubbla degsatsen. Smula ner jästen i en bunke och blanda ut den med vattnet, som kan vara antingen kallt eller ljummet. Häll i en skvätt olja. Jag brukar använda rapsolja, eftersom den inte ger smak som olivolja gör. Släng i lite salt. Blanda ner mjölet, men inte allt på en gång. Blir degen för torr är det svårt att baka ut den på plåten.

Degen behöver jäsa 30-45 minuter ungefär. Under tiden kan man göra tomatsåsen och förbereda det som ska ligga på pizzan, som att riva eller skiva osten.



Tomatsås

400 g passerade eller krossade tomater
2 klyftor vitlök
socker
salt, peppar, oregano, chili
olja

Häll olja i en kastrull så att det precis täcker botten. Kläm i vitlöksklyftorna och fräs dem. Observera att det är väldigt lätt att bränna vitlöken så rör ordentligt. Häll sedan i tomaterna. Var försiktig så att inte oljan skvätter upp. Jag föredrar passerade tomater, eftersom jag inte är så förtjust i bitar.

Släng i kryddorna och sockret och låt sen koka 10-15 minuter. Använd lock. Tomat har en tendens att skvätta på höjden. Sockret är för att neutralisera tomatsyran. Såsen blir enormt mycket godare med socker i. Smaka dig fram. Du kanske vill ha helt andra kryddor. Kom bara ihåg att det är tomatsåsen som gör en god pizza. Blir såsen mesig blir hela pizzan mesig.



Olja en plåt och tryck eller kavla ut degen. På med tomatsåsen och sedan resten av grejerna. På den här pizzan hade jag rökt kalkon och ananas. Som en klassisk hawaii fast med kalkon istället för skinka. Jag orkar aldrig riva osten utan skivar med osthyveln bara. Det funkar det också.

In med pizzan i mitten på ugnen och grädda i 250 grader i cirka 15 minuter. Knacka på brödkanten för att kolla om den är klar. Ska låta lite ihåligt. Om osten fått bra färg, men brödet inte är klart sänk värmen till 200 grader.

Låt den svalna några minuter. När pizzan är ugnshet försvinner smakerna. Galet gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0