Hellre leva än sova



Jag älskar att sova. Att jag gör det ligger nog mest i ett ständigt trötthetssyndrom. En känsla av att aldrig var riktigt pigg. Det är frustrerande. Tröttheten påverkar min ork, livsglädje och kreativitet. Jag har ibland funderat på om det finns medicinska orsaker, men jag tror det mest har att göra med stress. Känslan av att aldrig räcka till, varken för jobbet eller för sig själv. För att inte tala om alla jag vill ge till av min tid och mitt engagemang.

De senaste två veckorna har jag fått in en ny rutin. Jag håller alla tummar jag har för att kunna fortsätta leva i den. Bland annat har jag minskat mina matportioner, jag försöker minska på fettet och också kolhydraterna och jag försöker att inte äta för sent på kvällen Jag försöker sortera bland mina aktiviter och välja ut de viktigaste och jag går och lägger mig tidigt. Typ 22 istället för 24.

Faktum är att ganska snart lärde jag mig att somna tidigare. Det innebär att jag nästan hinner sova åtta timmar även när jag börjar tidigt på morgonen. När jag är ledig eller jobbar sent vaknar jag efter åtta timmar utan att ställa klockan. Som idag. Jag la mig visserligen inte förrän strax före 24 igår, men satte klockan på åtta för att inte sova bort hela förmiddagen. Jag vaknade tio minuter innan larmet gick. Jag kände mig utsövd.

Gp.se publicerade en artikel igår med rubriken Tacka nej och sov gott.

Jag tror att det ligger enormt mycket i det påståendet. Höga krav på jobbet, stress, krångel i relationerna, mat sent på dygnet, tv strax innan läggdags och kaffe, te och cola nära inpå sömnen anges som orsaker när man har sömnproblem. Samtliga går att justera av egen kraft.

Nu när jag sover mina åtta timmar varje natt känner jag mig gladare när jag vaknar. Glad och överraskad att klockan inte är tio-elva när jag vaknar. Bättre och kortare sömn ger mig ju faktiskt mer tid till att leva. Och det gillar jag 100 gånger bättre än att sova.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Jag känner igen det där, svårt att komma i säng, pyssla sent på kvällen-natten, upp för tidigt på morgonen. Jag hittade min rutin när jag blev gravid, jag var för trött för att hålla mig vaken helt enkelt! Nu lägger jag mig runt 23 och vaknar runt 7, perfekt! Plus att jag klarar någon sen lördag då och då utan att veckan blir förstörd ; )

2011-02-25 @ 15:00:13
Postat av: Sofie - Kreativa latsidan

Jag är helt överväldigad att jag faktiskt kan somna vid 22. När jag jobbar sent blir det ju snarare 23.00-23.30, men det kan ju inte hjälpas.

2011-02-25 @ 18:55:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0