Ansikte 4



För ett tag sen smygvisade jag en skiss jag gjort på en duk. Nu är den målad och ovan synes resultatet. Bilden har jag "snott" från en väns profilbild. Utan att hon vet det. Eller ja, nu har jag mms:at bilden på tavlan till henne... Skissen tyckte jag faktiskt blev porträttlik, men det blev inte målningen. Personen på bilden är mycket stramare i sin hållning och mimik. Det var å andra sidan inte mitt mål att det skulle bli likt.

Att jag ville måla den här hade med färgerna och skuggorna att göra. I fotot som jag kikade på var skuggorna i princip svarta, men man kan inte måla svarta skuggor utan att det ser skitkonstigt ut. Jag har gått och dividerat i säkert en vecka över hur jag skulle göra. Till slut testade jag mig fram och blev nöjd.

Som alltid finns det mängder med saker jag skulle vilja ha annorlunda, men det är för sent nu. När jag målat som jag gjort är det bara småsaker som går att justera. Faktum är att jag allt mer har börjat uppskatta "skavanker" i tavlor. Det blir mer spännande när det inte är så perfekt.

En grej som jag blev väldigt nöjd med är att jag la en klarröd linje i ansiktet längs den skarpa skuggan till vänster. Innan var det bara samma brandgula som resten av ansiktet där. Den röda linjen blev pricken över i. Som jag klagat på flera gånger är min kamera rätt kass på att återge färgerna. Den röda är mycket klarare och de ljusa "blänken" är inte alls så skarpa.

Igår när jag satt och surfade efter inspiration kom jag på ett nytt tema för mitt måleri. Jag vill inte avslöja själva temat, men det innehåller ansikten och den här blir nummer fyra i ordningen. Nu håller jag tummarna för en utställning efter sommaren.

Målningen mäter 50x40 cm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0