Fråga-svar om 2011

Äh jag fuskar lite och ger er en tillbakablick redan idag. Det blir ytterligare en i morgon. En med bilder. Jag ska göra som så många andra bloggare och dra mig till minnes vad som hänt under året genom att svara på diverse frågor.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Ja. Vissa saker kan jag inte berätta offentligt om, men en sak jag gjorde var att säga upp mig utan att veta vad som väntar.

Höll du några av dina nyårslöften?
Jag brukar inte ha några nyårslöften. Däremot brukar jag alltid säga till mig själv att detta året ska bli bättre än det förra. Det har inte så mycket att göra med att åren tidigare har varit dåliga, men däremot tycker jag att livet hela tiden bara kan bli bättre och bättre.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, fast inga av mina riktigt nära vänner.

Dog någon som stod dig nära?
Nej tack och lov.

Vilka platser besökte du?
Det blev att antal vändor till Göteborg och Hönö, men jag var också i Falkenberg, Halmstad och Malmö ett par gånger. Det blev också ett besök i Södertälje och en tur till Las Palmas och San Agustin på Gran Canaria. Jag var säkert på fler ställen.

Är det något du saknat år 2011 som du vill ha år 2012?
Göteborg som hemstad och det är ju redan klart att det blir så. Inte bara staden som sådan utan livet, vännerna, familjen, närheten till havet och möjligheterna som jag har saknat i Värnamo. (Förlåt Värnamo, men du har inte så mycket att erbjuda mig ...)

Vilket datum från år 2011 kommer du alltid att minnas?
Jag minns ju aldrig datum eller andra detaljer. Jag minns mest känslan av saker. Om de var bra eller dåliga.

Vad var din största framgång 2011?
Att jag sålde så många tavlor på utställningen i november. Det var verkligen fantastiskt! Sen var det också roligt när jag i höstas fick bli skolreporter, alltså bevaka allt som berör skolorna i kommunen. Alltifrån politiska beslut till sandslottsbygge har jag bevakat och det har jag lärt mig massor på.

Största misstaget?
Jag kan inte komma på att jag har begått några direkta misstag eller sumpat några chanser, sen kanske jag har haft kort jag borde ha spelat på annat sätt än jag gjorde. Det finns också tillfällen då jag borde ha sagt vad jag tyckt eller känt, men där jag höll tyst för att det var enklast.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nej, inte mer än några förkylningar, diverse blåmärken och en inflammation i ryggslutet.

Bästa köpet?
Jag är ju inte särskilt shoppingfokuserad längre och det här året har jag nog gjort mig av med mer saker än jag köpt. Men det är klart att biljetter till Håkan Hellström-konserter, P3-Guldgalan och Way out west var välinvesterade pengar. Liksom resan till Gran Canaria. För att inte tala om alla tåg- och bilresor genom landet.

Vad spenderade du mest pengar på?
Bil- och tågresor. Helt klart.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att jag fick ett förstahandskontrakt på en lägenhet i Göteborg. Mycket mer givetvis, men de största glädjekällorna är oftast små saker som ett sms, en ärlig komplimang eller något man får veta i förtroende.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Förmodligen gladare, men året har också burit på några stora sorger i form av förluster.

Vad önskar du att du gjort mer?
Tagit det mer lugnt. Jag behöver mycket lugn och ro, men jag är ganska dålig på det, eftersom jag alltid vill utnyttja tiden maximalt. Jag önskar också att jag hade målat mer, men måleriet kräver ro. Ett evighetshjul det där.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Stressat.

Hur tillbringade du julen?
Tillsammans med familjen.

Blev du kär i år?
Jag har blivit förälskad två gånger, men inte så där kär på riktigt. Det händer inte så ofta.

Favoritprogram på tv?
Så mycket bättre, Antikrundan, Idol ... nu glömmer jag säkert något.

Bästa boken du läste i år?
Det måste varit när jag läste om Anna Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam. Den boken är ett mästerverk. Jag älskar den fullkomligt. Hittills har jag läst den fyra gånger och det blir den inte sämre av.

Största musikaliska upptäckten?
Albin Gromer alla gånger!

Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
Jag minns att jag fick smycken, varav en lång silverlänk från min favoritsmyckesdesigner Avi & Lena.

Något du önskade dig men inte fick?
Tror inte det.

Vad gjorde du på din födelsedag?
Jag jobbade. Men dagen innan firade jag med familjen. Det blev självklart tårta på jobbet på själva födelsedagen. Helgen därpå hade jag bokat bord för kollegorna på stadens krog och längre fram på vårkanten hade jag stor baluns för vännerna från andra håll i landet. Jag har nog aldrig firat så mycket, men så fyllde jag ju 30 också.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Jag tänker inte riktigt i de banorna. Allt är som det är och man får göra vad man kan av det man får. Usch så klyschigt, men det är verkligen så jag tänker. Visserligen var det en stor besvikelse att jag inte kunde flytta till Göteborg redan förra sommaren, men desto lyckligare är jag nu när det blir av.

Hur skulle du beskriva din stil år 2011?
Fri. Ja, så är det. Under 2011 har jag blivit mer fri i min stil och mer jag på något sätt, men hur den stilen ska beskrivas ger jag mig inte in på.

Vad fick dig att må bra?
Människor som jag bryr mig om som bryr sig om mig, men också ett leende eller vänligt ord från någon som bara fladdrar förbi. Solsken. Långa förtroliga samtal. Att få utlopp för kreativiteten. Sånna saker.

Vem saknade du?
Alla vänner som bor så långt bort att jag bara träffar dem ett par gånger varje år.

De bästa nya människorna du träffade?
Jag vill inte peka ut någon specifik, men det är människor som jag har träffat utan att jag innan visste om att det skulle ske. Främling som blev en vän-grejen. Personer som dykt upp i min tillvaro högst tillfälligt eller som delat vardagen under en längre period. Det är fascinerande det där. Det är inte alla dessa människor som har stannat i min värld, men lika värdefulla kan de vara ändå.

Vad önskar du dig av 2012?
För egen del att jag får ett jobb i Göteborg som jag kommer att trivas med och att jag på bästa sätt kan upprätta ett nytt socialt sammanhang. Jag önskar också att det ska gå bra för mina syskon som väntar barn. Sen kan jag inte låta bli att säga att jag önskar att alla mina nära och kära ska få ha ett bra år där de får vara friska och glada.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0