Buss ToR San Agustin



I morse när jag tittade ut såg det ut så här. Regn! Fy farao vad trist. Jag bestämde mig omedelbart för att ringa till paret i San Agustin som jag skulle träffa någon av dagarna. Tur nog kunde de idag. Vi bestämde att jag skulle försöka komma med en buss vid 13-tiden och vara framme någon gång efter 14.

Jag hade tagit reda på bussnumret och ungefär varifrån den skulle gå. När jag kom till busshållplatsen blev jag ändå osäker, eftersom det stod att det skulle vara en direktbuss till Maspalomas som ligger en bit längre söderut än vad jag skulle. Men efter ett samtal med resebolagets servicetelefon kunde jag konstatera att jag kommit rätt. Bad sedan chauffören (på en blandning av spanska och engelska) att släppa av mig vid sjukhuset i San Agustin. Det gjorde han.



Det blev en väldigt trevlig stund hos paret i San Agustin. Jag blev bjuden på middag. Fläskfilé gratinerad med potatismos och champinjoner. Jag sa inte till innan vad jag äter och inte. Fläskkött och lök står överst på inte äta-listan. Jag bestämde mig för att äta vad det än var. Bara hålla god min. Jag behövde inte ens anstränga mig. Jag åt och tyckte att det var gott. Jag tog till och med om en skvätt. Måste vara bästa betyget.

Paret som är en bit över 80 år bor upp i bergen. De har en fantastisk utsikt däruppe. Dock inte från huset, men om man kommer ut på gatan ser det ut som på bilden ovan.



På väg ner för berget fick jag syn på några papegojor i ett träd. Först hörde jag dem bara väsa och trodde det var småfåglar. Jag blev alldeles lyrisk när jag fick syn på dem! Har aldrig sett fria papegojor förut. Jag lyckades ta denna bild, men när jag skulle flytta mig för att få en bättre flög allihop iväg skränande som skator, ungefär.

Jag hade flax. Jag hann knappt ställa mig på busshållplatsen så kom bussen som skulle ta mig tillbaka till Las Palmas. Jag ville inte gå hem riktigt då, trots att jag varit borta nästan hela dagen. Det blev en runda längs strandpromenaden.



Jag hittade en butik som sålde lösgodis. Detta fenomen som inte har särskilt stor spridning i Spanien, men det verkar vara på frammarsch. Godiset skiljer sig dock stort från det man kan köpa i Sverige. Mycket sockrade gelegodisar och hårda karameller i papper. En annan stor skillnad är att påsarna är så små att man inte får plats med mycket mer än två hekto godis. Inte som hemma - två kilo ...

I morgon visar yr.no en sol med ett moln över Las Palmas. Jag hoppas innerligt att det där molnet inte kommer med för efter den här dagen skulle det vara skönt att få koppla av med några timmar i en solstol. Då vill man inte ha moln. Det är inte tillräckligt hög temperatur för att det ska vara behagligt när solen försvinner bakom. Hur som helst. Måndag visar en stor sol, så kanske får det bli andra äventyr i morgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0