Hus och språkförbistring



Jag har en fascination för hus. Bjuder på några fasadbilder här. Det skiljer sig stort mellan husen. Ganska många risiga och på många ställen pågår stora renoveringsprojekt. På sina ställen har hela fasader plockats ner och nya byggs. Hittade en gata namngiven efter en välkänd svensk man.

Det är synd att jag är så dålig på spanska och att spanjorerna är så dåliga på engelska. Det blir inte mycket pratat. Jag hade visserligen ett roligt samtal idag i en tebutik. Jag frågade kvinnan om hon kunde engelska. Nä, så klart inte. Jag förstod snabb att svart te hette te negro. Ok, inte så svårt. Jag frågade efter ett spansk te. Kvinnan som hela tiden pratade spanska sa något om blommor eller frukt och jag sa frukt.

Då började hon pladdra och jag fick chans att säga den enda frasen jag kan på spanska: Yo no entiendo espanol (jag förstår inte spanska). Då skrattade hon och sa: Men du pratar! (Vilket jag förstod för hon sa något om hablar...) Vi skrattade båda två. Sen fick jag lukta på några olika teer och valde ett. Som tur var hade hon sedan en lista över vikter och priser så jag bara kunde peka.

När jag tackade och gick skrattade vi båda igen. Vilket härligt möte! Sånt gillar jag. När man fattar fast man inte fattar. Det är grejer det!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0