Tonfiskburgare? Ja!



Jag är vädligt förtjust i tonfisk. Ni vet sådan i burk. Inte så himla flashigt ... men jag köper sån som är "bra". Där fisket inte skadar övriga livet i havet. Finns på City Gross. Just för att jag gillar tonfisk på burk har jag klurat ett tag på hur jag ska använda den mer än att göra kalla och varma creme fraiche-röror eller ha i sallad. Så slog det mig att den är som färs nästan.

Jag testar! tänkte jag och blandade två burkar fisk med två ägg, lite mjöl plus salt och svartpeppar. Jag hade även i en hel del dill. Jag lät smeten stå en stund. Klickade i smör i en het stekpanna och pluttade ut tonfiskfärsen. Den ville gärna dela på sig, men jag petade ihop den. Något svårt att vända, eftersom biffarna höll ihop lite dåligt, men när jag väl fått fräst till ytan på båda sidor gick de att hantera som vilken pannbiff som helst.

Från "receptet" ovan fick jag ut åtta biffar. Gott blev det också. Kan ätas till det mesta gissar jag. Potatismos, pasta eller mellan burgerbröd med någon go vitlöksdressing till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0