Ljuva lycka!



Åh, vad jag älskar second hand! Jag tog sen lunch idag för att kunna sticka till Erikshjälpen som öppnar klockan 13.00. Jag har inte varit där på flera veckor och kände nästan abstinens. Bara att gå där bland alla roliga saker är njutbart. Men bättre upp! Idag har jag hittat saker som gör mig alldeles lyrisk. Först bläddrade jag fram den grafiskt mönstrade 60-talsklänningen.

Jag provade den inte, men räknar med att den passar. A-linjeformad som den är räcker det att den passar över axlarna och det tror jag att den gör. 60 kronor för detta underverk. Det som gladde mig extra med klänningen var att den består av 70 procent bomull. Den här typen av klänningar är nästan alltid i polyester, vilket inte är direkt skönt att ha mot huden en kall eller varm dag.

Efter att ha letat igenom klänningarna slängde jag ett öga bland rockarna och hittade en vinterfodrad grå trenchcoat. Det var ohyggligt snygg och välskräddad, men när jag provade den var den alldeles för vid i livet och bältet hamnade för långt ner. Det var synd, för den var verkligen fantastisk och hade varit jättebra att ha i vinter. Den var riktigt lång också.

Jag hängde tillbaka den och hittade istället den mer gråbeige kappan på bilden. En smal, klassisk rock som blir finfin i höst till alla mina svarta kläder. 100 kronor för den.

Det är nästan löjligt att man kan köpa så fina kläder får så lite pengar. Skulle aldrig hitta något av samma kvalitet utan att hosta upp en betydligt större summa pengar. Dessutom är det här mer miljövänligt. Återvinning. Jag älskar det. Föga förvånande är båda plaggen tillverkade i Finland. De kan sin sak när det gäller kläder, helt klart.

Kan knappt bärga mig. Vill ha på mig klänningen nu!
Trackback
RSS 2.0