Kökslekar



Igår var värsta lyxdagen för mig matmässigt sätt. Jag blev bjuden både på middag och kvällsmat i två olika hem.

Middagen var god och enkel, bestående av en potatis- och morotsgratäng och till det ugnsstekta kycklingfiléer med sås. Jag som älskar potatis snappar upp olika recept. Gratängen jag bjöds på var varvad med riven potatis, morot och ost. Salt och peppar i varje lager och så matlagningsgrädde. Avslutad med ost överst och sedan gratinerad.

Så klart kan jag inte hålla mig från att experimentera. Jag lassade i en burk keso mellan mina lager. I första hand för att jag inte hade någon grädde hemma och fick använda mjölk, men också för att få i mer protein i gratängen. Då kan man äta den till kvällsmat utan att laga till något annat proteinrikt som kött eller fisk.

Tänkte när jag väl slängt in gratängen i ugnen att jag hade kunnat ha riven vitkål i. Pressad vitlök hade inte heller varit fel. Kanske fänkål, men inte tillsammans med vitlök. Då blir det krock. Jag älskar mat som går att variera i det oändliga. Man kan ju slänga i nästan vad som helst. Vill man hålla rätten vegetarisk, men ändå få dit järnet kan man servera gratängen med kokt broccolli eller varför inte stuvad spenat?

Kör gratängen på 225 grader tills den har fått fin färg. Sänk sedan till 175 grader och kör tills potatisen är klar. Med tanke på att den är riven går det ganska fort. Jag tog inte tiden, men kanske 20 minuter totalt. Behöver jag säga att det är urgott?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0