Vandalorum



Igår invigdes Vandalorum - ett design- och konstmuseum i Värnamo. Det är en enorm privat satsning som det pratats om i 20 år, men först för ett år sedan sattes spaden i jorden för byggandet av första etappen. Invigningen var precis lika rolig som bilden ser ut. Tre gubbar turades om att prata. Inget pompa och ståt. Inte ens en högtidligt trumpettrudelutt eller ett band som klipptes.



Jag stod och spanade på människorna som var där. Från min vinkel var det mest bakhuvuden, men det gick att spana lite via taket också där människorna speglades i konstellationen som hänger där.

Nu låter jag neggig, men jag tycker att det är ett häftigt projekt. Ett bygge som skapat riksintresse i den småländska hålan Värnamo. Det är inte illa. Bara det att Louisianas starke man Poul-Erik Töjner var en av invigningstalarna säger väl en del.


Kommentarer
Postat av: Sven-Åke Svahn

Bra sammanfattning Sofie!

2011-04-18 @ 09:13:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0